Overbooking Hakkında Önemli Bilgiler

Tescilli Markanın Üçüncü Kişi Tarafından Keywords Olarak Kullanılması

Tescilli Markanın Üçüncü Kişi Tarafından Keywords Olarak Kullanılması

Teknolojik gelişmeler ve bu gelişmeler neticesinde internetin hemen hemen hayatımızın her alanında olması, firmaların reklamlarını internet yo­luyla yapmasının ve bu sayede geniş kitlelere ulaşmasının yolunu açmıştır.

Bu nedenle arama motorları tarafından markanın keywords (anahtar sözcük) olarak satışa çıkarıldığı görülmektedir. Markanın, anahtar sözcük olarak satışa çıkması ve özellikle satışa çıkan bu anahtar sözcüklerin rek­lamcılar tarafından alınması, internet ortamında gerçekleşen reklamları daha da cazip bir hale getirmektedir. Anahtar sözcük olarak satın alınan ve tescilli marka ile aynı adı taşıyan internet sitesine yönlendirilen tüketicinin, firmalar arasında bağlantı olduğu ihtimali ile hareket etmesi burada da karşımıza çıkmaktadır. Bu taktirde, arama motorları tarafından ticari amaçlı olarak ya­pılan satışlar nedeniyle zarara uğrayan marka hakkı sahibinin, 556 Sayılı Marka KHK.9/e bendi uyarınca yapacağı başvuru sonucunda, bu kullanımın yasaklanması sağlanabilecektir.

“ATAD (Avrupa Topluluğu Adalet Divanı)’a göre, Google’ın verdiği adwords hizmeti tek başına koruma altındaki işaretin markasal kullanımı teşkil etmez. Bir işaretin kullanılması için teknik imkan ve şartların hazır­lanması, böyle bir hizmeti ücret karşılığında sunmuş olsa bile, bu hizmeti sunan tarafından işaretin kullanıldığı anlamına gelmez. Bu nedenle Google tarafından markanın ihlal edilmesi söz konusu değildir.”

Kanımızca anahtar sözcük olarak seçilen bir markanın, Marka KHK.’nın 12.md. yer alan istisnai haller dikkate alınarak kullanılması ha­linde, marka hakkına tecavüzün gerçekleştiğini kabul etmek mümkün olma­yacaktır. Marka KHK.md.12. uyarınca “Dürüstçe ve ticari veya sanayi ko­nularıyla ilgili olarak kullanılmaları koşuluyla üçüncü kişilerin ad ve adre­sini, mal veya hizmetlerle ilgili cins, kalite, miktar, kullanım amacı, değer, coğrafi kaynak, üretim veya sunuluş zamanı veya diğer niteliklere ilişkin açıklamaları kullanmaları marka sahibi tarafından engellenemez”. Tescilli bir markanın, adwords reklam uygulaması yoluyla anahtar sözcük olarak dürüstçe kullanılması halinde de ilgili madde gereğince, marka hakkı sahi­binin kullanımı önleme yetkisi olmayacağı kabul edilmelidir. Ancak kanun­da tahdidi olarak sayılan bu istisnai hallerin dışında, tescilli bir markanın üçüncü kişi tarafından ticari faaliyeti gereğince, markanın itibarından yarar­lanma amacıyla anahtar sözcük olarak seçilmesi halinde marka hakkına te­cavüzün gerçekleştiği kabul edilmelidir.