Tescilli Markanın Üçüncü Kişi Tarafından Keywords Olarak Kullanılması
Teknolojik gelişmeler ve bu gelişmeler neticesinde internetin hemen hemen hayatımızın her alanında olması, firmaların reklamlarını internet yoluyla yapmasının ve bu sayede geniş kitlelere ulaşmasının yolunu açmıştır.
Bu nedenle arama motorları tarafından markanın keywords (anahtar sözcük) olarak satışa çıkarıldığı görülmektedir. Markanın, anahtar sözcük olarak satışa çıkması ve özellikle satışa çıkan bu anahtar sözcüklerin reklamcılar tarafından alınması, internet ortamında gerçekleşen reklamları daha da cazip bir hale getirmektedir. Anahtar sözcük olarak satın alınan ve tescilli marka ile aynı adı taşıyan internet sitesine yönlendirilen tüketicinin, firmalar arasında bağlantı olduğu ihtimali ile hareket etmesi burada da karşımıza çıkmaktadır. Bu taktirde, arama motorları tarafından ticari amaçlı olarak yapılan satışlar nedeniyle zarara uğrayan marka hakkı sahibinin, 556 Sayılı Marka KHK.9/e bendi uyarınca yapacağı başvuru sonucunda, bu kullanımın yasaklanması sağlanabilecektir.
“ATAD (Avrupa Topluluğu Adalet Divanı)’a göre, Google’ın verdiği adwords hizmeti tek başına koruma altındaki işaretin markasal kullanımı teşkil etmez. Bir işaretin kullanılması için teknik imkan ve şartların hazırlanması, böyle bir hizmeti ücret karşılığında sunmuş olsa bile, bu hizmeti sunan tarafından işaretin kullanıldığı anlamına gelmez. Bu nedenle Google tarafından markanın ihlal edilmesi söz konusu değildir.”
Kanımızca anahtar sözcük olarak seçilen bir markanın, Marka KHK.’nın 12.md. yer alan istisnai haller dikkate alınarak kullanılması halinde, marka hakkına tecavüzün gerçekleştiğini kabul etmek mümkün olmayacaktır. Marka KHK.md.12. uyarınca “Dürüstçe ve ticari veya sanayi konularıyla ilgili olarak kullanılmaları koşuluyla üçüncü kişilerin ad ve adresini, mal veya hizmetlerle ilgili cins, kalite, miktar, kullanım amacı, değer, coğrafi kaynak, üretim veya sunuluş zamanı veya diğer niteliklere ilişkin açıklamaları kullanmaları marka sahibi tarafından engellenemez”. Tescilli bir markanın, adwords reklam uygulaması yoluyla anahtar sözcük olarak dürüstçe kullanılması halinde de ilgili madde gereğince, marka hakkı sahibinin kullanımı önleme yetkisi olmayacağı kabul edilmelidir. Ancak kanunda tahdidi olarak sayılan bu istisnai hallerin dışında, tescilli bir markanın üçüncü kişi tarafından ticari faaliyeti gereğince, markanın itibarından yararlanma amacıyla anahtar sözcük olarak seçilmesi halinde marka hakkına tecavüzün gerçekleştiği kabul edilmelidir.