Overbooking Hakkında Önemli Bilgiler

Tescilli Markanın Üçüncü Kişi Tarafından Metatag Olarak Kullanılması

Tescilli Markanın Üçüncü Kişi Tarafından Metatag Olarak Kullanılması

Metatag (yönlendirici kod), web sayfalarının içeriğini sınıflandıran arama metotlarının bu işlemi yapabilmeleri için web sitesinin HTML kodunun başında bulunan anahtar kelimedir “ . Bu kelimeler, web sitesi açıldı­ğında tüketici tarafından hemen görülmez. Ancak ilgili yazılımın kaynak kodunda bulunur ve bu kelimelerle ilgili yapılan aramada adı geçen web sitesinin seçilmesini ve siteye ulaşılmasını sağlarlar. Örneğin; bir internet kullanıcısının XYZ markalı bir şirketten bilgisayar satın almak istediğini düşünelim. Kullanıcı tarafından, böyle bir marka olduğu bilinmekte ve fakat markanın internet sitesinin adresi bilinmemekteyse, bu taktirde kullanıcı ta­rafından arama motorları yardımıyla ilgili siteye ulaşılmaya çalışılacaktır. Arama motoruna yazılan XYZ ibaresi nedeniyle, arama motoru tarafından içerisinde XYZ ibarelerini metatag olarak barındıran web siteleri sıralana­rak, kullanıcıların ilgili sitelere ulaşımları sağlanabilecektir.

Tescilli bir markanın üçüncü kişi tarafından metatag (yönlendirici kod) olarak kullanılması halinde ise marka hakkına tecavüzün gerçekleşmesi mümkündür. Yukarıda verilen örnekten yola çıkıldığında, XYZ markalı bir bilgisayar firmasını arayan bir kullanıcının, yine XYZ ibaresini metatag ola­rak kullanan bir başka firmaya yönlendirilmesi mümkündür. Bu taktirde, kullanıcı tarafından asıl aradığı firmaya değil, bir başka firmaya ulaşılacak ve farklı bir sayfaya yönlendirilmiş olacaktır. Bu yönlendirmenin kanımızca marka hakkına tecavüz olarak nitelendirilmesi gerekmektedir. Çünkü bu yönlendirme neticesinde, kullanıcı nezdinde aradığı asıl marka ile yönlendi­rilen sayfada karşısına çıkacak olan markanın bağlantılı olduğu ihtimali dü­şünülebilir. Bu halde, metatag olarak kullanılan ibare ile marka arasında bağlantı olduğu ihtimali, tescilli markayı metatag olarak kullanan üçüncü kişi açısından haksız bir kazanç sağlayacaktır. Kanımızca marka hakkı sahi­binin, tescilli markasının, metatag olarak kullanılmasını önleme hakkı olma­lıdır.

Nitekim 556 Sayılı KHK’nın 5833 Sayılı Yasa ile değişik 9.maddesinin e bendinde “‘’İşareti kullanan kişinin, işaretin kullanımına ilişkin hakkı veya meşru bir bağlantısı olmaması koşuluyla, işaretin aynı veya benzerinin in­ternet ortamında ticari etki yaratacak biçimde, alan adı, yönlendirici kod, anahtar sözcük veya benzeri biçimde kullanılmasının” yasaklanabileceği hükme bağlanmıştır.