Tescilli Markanın Üçüncü Kişi Tarafından Metatag Olarak Kullanılması
Metatag (yönlendirici kod), web sayfalarının içeriğini sınıflandıran arama metotlarının bu işlemi yapabilmeleri için web sitesinin HTML kodunun başında bulunan anahtar kelimedir “ . Bu kelimeler, web sitesi açıldığında tüketici tarafından hemen görülmez. Ancak ilgili yazılımın kaynak kodunda bulunur ve bu kelimelerle ilgili yapılan aramada adı geçen web sitesinin seçilmesini ve siteye ulaşılmasını sağlarlar. Örneğin; bir internet kullanıcısının XYZ markalı bir şirketten bilgisayar satın almak istediğini düşünelim. Kullanıcı tarafından, böyle bir marka olduğu bilinmekte ve fakat markanın internet sitesinin adresi bilinmemekteyse, bu taktirde kullanıcı tarafından arama motorları yardımıyla ilgili siteye ulaşılmaya çalışılacaktır. Arama motoruna yazılan XYZ ibaresi nedeniyle, arama motoru tarafından içerisinde XYZ ibarelerini metatag olarak barındıran web siteleri sıralanarak, kullanıcıların ilgili sitelere ulaşımları sağlanabilecektir.
Tescilli bir markanın üçüncü kişi tarafından metatag (yönlendirici kod) olarak kullanılması halinde ise marka hakkına tecavüzün gerçekleşmesi mümkündür. Yukarıda verilen örnekten yola çıkıldığında, XYZ markalı bir bilgisayar firmasını arayan bir kullanıcının, yine XYZ ibaresini metatag olarak kullanan bir başka firmaya yönlendirilmesi mümkündür. Bu taktirde, kullanıcı tarafından asıl aradığı firmaya değil, bir başka firmaya ulaşılacak ve farklı bir sayfaya yönlendirilmiş olacaktır. Bu yönlendirmenin kanımızca marka hakkına tecavüz olarak nitelendirilmesi gerekmektedir. Çünkü bu yönlendirme neticesinde, kullanıcı nezdinde aradığı asıl marka ile yönlendirilen sayfada karşısına çıkacak olan markanın bağlantılı olduğu ihtimali düşünülebilir. Bu halde, metatag olarak kullanılan ibare ile marka arasında bağlantı olduğu ihtimali, tescilli markayı metatag olarak kullanan üçüncü kişi açısından haksız bir kazanç sağlayacaktır. Kanımızca marka hakkı sahibinin, tescilli markasının, metatag olarak kullanılmasını önleme hakkı olmalıdır.
Nitekim 556 Sayılı KHK’nın 5833 Sayılı Yasa ile değişik 9.maddesinin e bendinde “‘’İşareti kullanan kişinin, işaretin kullanımına ilişkin hakkı veya meşru bir bağlantısı olmaması koşuluyla, işaretin aynı veya benzerinin internet ortamında ticari etki yaratacak biçimde, alan adı, yönlendirici kod, anahtar sözcük veya benzeri biçimde kullanılmasının” yasaklanabileceği hükme bağlanmıştır.