Overbooking Hakkında Önemli Bilgiler

Tescilli Markanın İnternet Yoluyla Haksız Kullanımı

Tescilli Markanın İnternet Yoluyla Haksız Kullanımı

Bir markanın varlığından söz edebilmek için ayırt edici niteli­ğe sahip bir işaretin bulunması gerektiğini ve işaretin ancak tescil edildikten sonra marka olarak korunacağını belirtmiştik. Nitekim marka hakkı sahibi, tescilli markası nedeniyle Marka KHK. hükümlerinden yararlanabilmekte ve üçüncü kişilerin haksız ve hukuka aykırı kullanımlarını önleyebilmekte­dir. Marka KHK.’nm 9.f.2 gereğince marka hakkı sahibi “a) işaretin mal veya ambalajı üzerine konulması, b) işareti taşıyan malın piyasaya sürülme­si veya bu amaçla stoklanması, teslim edilebileceğinin teklif edilmesi veya o işaret altında hizmetlerin sunulması veya sağlanması, c) işareti taşıyan ma­lın gümrük bölgesine girmesi, gümrükçe onaylanmış bir işlem veya kullanı­ma tabi tutulması, d) işaretin, teşebbüsün iş evrakı ve reklamlarında kulla­nılması, e) işareti kullanan kişinin hakkı veya meşru bir bağlantısı olmaması koşuluyla, işaretin aynı veya benzerinin internet ortamında ticari etki yara­tacak biçimde alan adı, yönlendirici kod, anahtar sözcük veya benzeri bi­çimde kullanılması ” halinde bu kullanımları engelleyebilecektir.

Konumuz gereğince irdelenmesi gereken husus, tescilli bir markanın, internet ortamında kullanılması halinde, kullanımın marka hakkına tecavüz olarak nitelendirilip nitelendirilmeyeceğidir. Burada ikili bir ayrımın yapıl­ması gerekmektedir. Marka KHK. md.9/e bendi gereğince işareti kullanan kişinin “hakkı veya meşru bir bağlantısı olmaması” koşuluyla internet orta­mındaki kullanımların engellenebileceği ve yine “ticari etki yaratacak bi­çimde” kullanılması gerektiği hüküm altına alınmıştır. Bu bağlamda ticari etki yaratmayan bir kullanımın tescilli markaya tecavüz olarak nitelendirilebilmesi mümkün görülmemektedir.

Çünkü internet aynı zamanda kullanıcılar için bilgilen­me aracıdır. Ortalama düzeydeki bir internet kullanıcısının, bir malı yahut hizmeti almadan önce ilgili markayı internet ortamında araştırdığı gerçeği karşısında, marka hakkı sahibine ticari bir etkisi olmayan bu kullanımı sınırlandırma yetkisi verilmesi, kanımızca çok geniş bir yetki olacaktır.

Yine marka hakkı sahibinin, üçüncü bir kişi ile lisans, franchising vb. bir sözleşme imzalaması halinde, sonradan bu kişilerin internet ortamında markayı kullanmalarının engellenemeyeceği söylenebilir. Burada marka hakkı sahibi ile sözleşme ilişkisi gereğince gerçekleşen kullanımın haksız bir kullanım olduğu iddia edilemeyecektir.

Marka KHK.md.9/e bendi gereğince marka hakkı sahibinin, tescilli bir arkanın alan adı, yönlendirici kod, anahtar sözcük ve benzeri biçimde kullanmasının engelleyebileceği düzenlenmiştir.