Temyiz İstemi Nasıl Yapılır? Temyizin Süresi Ne Kadar?
Temyiz İstemi ve Süresi
Madde 291 – (1) Temyiz istemi, hükmün açıklanmasından itibaren on beş gün içinde hükmü veren mahkemeye bir dilekçe verilmesi veya zabıt kâtibine bir beyanda bulunulması suretiyle yapılır; beyan tutanağa geçirilir ve tutanak hâkime onaylattırılır. Tutuklu bulunan sanık hakkında 263 üncü madde hükmü saklıdır.
(2) Hüküm, temyiz yoluna başvurma hakkı olanların yokluğunda açıklanmışsa, süre tebliğ tarihinden başlar.
Olağan kanun yollarından olan temyiz incelemesinin yapılabilmesi için bir temyiz davasının açılması gerekir. Temyiz davasınm açılabilmesi için de CMK’nın 291. maddesinde aranan iki şartın gerçekleşmiş olması gerekir. Bunlardan ilki istek, İkincisi ise süre şartıdır. Yargıtay uygulamasında başvuranın hükmü temyiz etmekte hukuki yararının bulunması gerektiği de vurgulanmaktadır.
Temyizde İstek Şartı
Davasız yargılama olmaz ilkesi gereğince temyiz incelemesi yapılabilmesi için bir temyiz davası açılması yani temyiz isteminde bulunulması gerekir.
5271 sayılı CMK’da ise kendiliğinden (otomatik) temyiz kurumu düzenlenmemiş, on beş yıl ve daha fazla hapis cezalarına ilişkin hükümler de dahil temyiz davasının açılması istek koşuluna bağlanmıştır. Buna karşılık CMK’da kendiliğinden (otomatik) istinaf kurumu düzenlenmiştir. İstinaf kanun yolunda, on beş yıl ve daha fazla hapis cezalarına ilişkin hükümler için istek koşulu aranmamaktadır (CMK m. 272/1).
Temyiz Başvuru Şekli ve Başvurulacak Mercii
Kural olarak temyiz başvurusunun yazılı olması yani hükmü veren mahkemeye verilecek bir dilekçe ile yapılması gerekir. Ancak zabıt katibine beyanda bulunmak suretiyle sözlü başvuruda bulunmak da mümkündür. Bu durumda beyan tutanağa geçirilir ve tutanak hâkim tarafından onaylanır (CMK m.291/1).
CMK’nın 291’nci maddesinde, tutuklu bulunan sanık hakkında 263. madde hükmünün saklı olduğu belirtilmiştir. CMK m. 263’te tutukluların kanun yollarına nasıl başvuracağı konusunda özel düzenleme yapılmıştır. Buna göre, tutuklu bulunan şüpheli veya sanık ise zabıt kâtibine veya tutuklu bulunduğu ceza infaz kurumu ve tutukevi müdürüne beyanda bulunmak suretiyle veya bu hususta bir dilekçe vererek kanun yollarına başvurabilir (CMK m.263).
Başvurunun dilekçe ile yapılması halinde, dilekçenin temyiz istemi niteliğinde olduğunun anlaşılması yeterli olup, temyiz sözcüğünün geçmesine gerek yoktur. Dilekçenin başvuru sahibi tarafından imzalanmış olması da gerekir. Temyiz dilekçesinin imzasız olması halinde Yargıtay, temyiz istemini reddetmemekte, dilekçenin başvuru sahibine ait olup olmadığının sorularak, ona ait ise imza eksikliğinin giderilmesi için dosyayı ilk derece mahkemesine geri göndermektedir. İmza atamayan kişilerin dilekçeye parmak basması veya kendilerine özgü bir işaret yapmaları da parmak izinin veya işaretin başvurana ait olduğunun doğrulanmış olması koşuluyla geçerli sayılır.
Uygulamada dilekçenin hangi tarihte verildiği hâkim havalesine bakılarak tespit edilmekle birlikte temyiz dilekçesinde hâkim havalesi bulunmasına gerek yoktur. Hâkim havalesi bulunmayan dilekçenin hangi tarihte verildiği, temyiz defterine kayıt edildiği tarihe, UYAP kayıtlarına veya alındı belgesine bakılarak tespit edilebilir.
Her türlü belgenin elektronik ortamda düzenlenmesine ilişkin CMK’nın 38/A maddesi uyarınca; her türlü ceza muhakemesi işlemlerinde Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi (UYAP) kullanılır ve elektronik imzalı belgenin elle atılan imzalı belgeyle çelişmesi halinde UYAP’ta kayıtlı olan güvenli elektronik imzalı belge geçerli kabul edilir (CMK m. 38/A-5).
Hâkim havalesi bulunmayan temyiz dilekçesinin UYAP üzerinden elektronik imza ile gönderildiği tarihte veya taranarak sisteme aktarıldığı tarihte verildiği kabul edilmelidir.
Kural olarak temyiz başvuru dilekçesinin hükmü veren mahkemeye verilmesi gerekir. Ancak temyiz dilekçesinin, hükmü veren mahkemeye gönderilmek üzere başka bir yer mahkemesine verilmesi de mümkündür.
Cumhuriyet savcısı da dahil temyiz kanun yoluna başvurma hakkı olanlar açısından kabul edilebilir bir başvuruda kanun yolunun veya merciin belirlenmesinde yanılma, başvuranın haklarını ortadan kaldırmaz. Bu durumda başvurunun yapıldığı merci, başvuruyu derhâl görevli ve yetkili olan mercie gönderir (CMK m.264).
Telefonla tutanak tutturmak suretiyle temyiz kanun yoluna başvurulması mümkün değildir. Ancak kimin tarafından gönderildiği yeterince açık olan telgraf veya taahhütlü mektupla da temyiz kanun yoluna başvurulmasına bir engel yoktur. Bu durumda, dilekçenin postaya verildiği tarih değil mahkemeye ulaştığı tarih esas alınır.
Başvurunun sözlü beyan ile yapılması halinde, temyiz kanun yoluna başvurulduğuna dair yeterli bir açıklama içeren bayana ilişkin bir tutanak düzenlenir ve tutanak başvuru sahibi ile zabıt katibi tarafından imzalanır. Tutanağın ayrıca hâkime de onaylatılması gerekir.
Tutuklu bulunan sanık, zabıt kâtibine veya tutuklu bulunduğu ceza infaz kurumu ve tutukevi müdürüne beyanda bulunmak suretiyle veya bu hususta bir dilekçe vererek kanun yollarına başvurabilir (CMK M. 263).
Zabıt kâtibine başvuru hâlinde, kanun yollarına başvuru beyanı veya dilekçesi ilgili deftere kaydedildikten sonra bu hususları belirten bir tutanak düzenlenerek tutuklu bulunan sanığa bir örneği verilir.
Kurum müdürüne başvuru hâlinde de başvuru beyanı veya dilekçesi ilgili deftere kaydedildikten sonra bu hususları belirten bir tutanak düzenlenerek tutuklu bulunan sanığa bir örneği verilir ve tutanak ve dilekçe derhâl ilgili mahkemeye gönderilir. Zabıt kâtibi başvuruyu ilgili deftere kaydeder.
Zabıt kâtibi veya kurum müdürü tarafından ikinci fıkra hükmüne göre işlem yapıldığı zaman kanun yolları için bu Kanunda belirlenen süreler kesilmiş sayılır. Buna göre tutuklu bulunan, sanık sözlü olarak tutuklu bulunduğu kurum müdürüne veya kararı veren mahkemenin zabıt kâtibine başvurabilir. Bu başvuruyu dilekçeyle de yapabilir.
CMK’nın 263. maddesinde bahsedilen şüpheli veya sanık kavramına yalnızca o suçtan tutuklu olanlar değil başka suçtan tutuklu ya da hükümlü olanlar da dahildir.
Tutuklu sanık ya bulunduğu kurum müdürüne ya da hükmü veren mahkemenin zabıt katibine başvurabilir.
Uygulamada ceza infaz kurumunda bulunan tutuklu ya da hükümlü kurum müdürüne başvurmak yerine, ceza infaz kurumu aracılığı ile ilgili mahkemeye gönderilmek üzere kanun yoluna başvuru dilekçesi yazmakta ve idare tarafından dilekçenin üzerine alındığına ya da görüldüğüne dair bir ibare yazılarak tarih atılmaktadır. Bu durumda dilekçenin idareye verildiği tarih başvuru tarihi kabul edilmektedir. Dilekçenin hangi tarihte verildiği konusunda bir bilgi yoksa hangi tarihte verildiği ceza infaz kurumundan sorularak veya UYAP kayıtları incelenerek tespit edilmelidir.
Temyizde Süre Şartı
Temyiz davasının açılması için yasa, bir süre kabul etmiştir. Temyiz süresi hükmün açıklanmasından itibaren yedi gün iken 7035 sayılı Kanunun 21. md. ile CMK’nın 291/1. maddesinde yapılan değişiklikle bu süre on beş güne çıkarılmıştır. 7035 sayılı Kanunda yer alan geçici hüküm nedeniyle temyiz süresine ilişkin olarak yapılan değişiklik, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte ve sonrasında verilen kararlar hakkında uygulanacaktır. Bu itibarla 7035 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği 05.08.2017 günü ve sonrasında verilen hükümler için temyiz süresi on beş gün, 05.08.2017 gününden önce verilen hükümler için ise yedi gündür.
5320 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanun’un 8/1. maddesine göre, “Bölge adliye mahkemelerinin, 26.9.2004 tarihli ve 5235 sayılı Adlî Yargı İlk Derece Mahkemeleri ile Bölge Adliye Mahkemelerinin Kuruluş, Görev ve Yetkileri Hakkında Kanunun geçici 2’nci maddesi uyarınca Resmî Gazete’de ilân edilecek göreve başlama tarihinden önce verilen kararlar hakkında, kesinleşinceye kadar Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun 322′ nci maddesinin dördüncü, beşinci ve altıncı fıkraları hariç olmak üzere, 305 ilâ 326 ncı maddeleri uygulanır. (Ek cümle: 1/7/2016-6723/33 md.) Bu kararlara ilişkin dosyalar bölge adliye mahkemelerine gönderilemez.” Bu nedenle bölge adliye mahkemelerinin faaliyete geçtiği 20/07/2016 tarihinden önce verilen ve Yargıtay incelemesinden geçen dosyalar hakkında 5320 sayılı Yasanın 8. maddesi uyarınca hüküm kesinleşinceye kadar 1412 sayılı CMUK’un temyiz kanun yoluna ilişkin 305 ila 326. maddelerinin uygulanması gerektiğinden, bu tür dosyalarda bozma üzerine 20/07/2016 tarihinden sonra verilen hükümler için de 1412 sayılı CMUK’un 310. maddesi uyarınca temyiz süresi bir haftadır. Buna rağmen temyiz süresinin on beş gün olduğu belirtilerek taraflar yanıltılmışsa, Yargıtay, mahkemenin yanılgı sonucu tarafa bildirdiği on beş günlük süreyi geçirmemek koşuluyla temyiz isteminin süresinde olduğunu kabul ederek hükmün esasını incelemektedir. Hatta bu şekilde yanıltılan kişinin avukat olması halinde dahi Yargıtay temyiz isteminin süresinde olduğunu kabul etmektedir.
Hüküm, temyiz yoluna başvurma hakkı olanların yokluğunda açıklanmışsa temyiz süresi tebliğ tarihinden itibaren işlemeye başlar.
Ceza muhakemesi hukukunda bir işlemin yapılabileceği sürenin yukarı sınırının gösterildiği durumlarda hak düşürücü süre söz konusu olur. Temyiz süresi de hukuki niteliği itibariyle hak düşürücü bir süredir ve kusursuz geçirilmesi halinde, CMK’nın 40, 41 ve 42. maddelerine göre eski hale getirme yoluna gitmek mümkündür.
7035 sayılı Kanunla CMK’nın 291. maddesinde yapılan değişiklik ile temyiz süresi on beş gün olarak belirlendiği halde, CMK’nın 296/2. maddesinde öngörülen temyiz talebinin reddi kararma karşı Yargıtaya başvuru süresi yedi gün olup bu süre uzatılmamıştır. Ancak bu sürenin on beş gün olduğu belirtilerek taraflar yanıltılmışsa, Yargıtay, on beş gün içinde temyiz yoluna başvurmak koşuluyla başvurunun süresinde yapıldığını kabul ederek inceleme yapmaktadır.
CMK’nın 291. maddesinin birinci fıkrasına göre, hükmün yüze karşı açıklanmasından (tefhiminden) itibaren on beş gün içinde temyiz kanun yoluna başvurulması gerekir. Ancak hüküm, temyiz kanun yoluna başvurma hakkı olanların yokluğunda açıklanmış ise temyiz süresi tebliğ tarihinden başlar (CMK m.291/2).
Temyiz davası açılması için öngörülen on beş günlük süre hem bölge adliye mahkemesi Cumhuriyet savcısı hem de temyiz kanun yoluna başvurma hakkı olan diğer kişiler için geçerlidir. CMK’nın 38/a-5. maddesi gereğince, elektronik imzalı belgenin elle atılan imzalı belgeyle çelişmesi halinde UYAP’ta kayıtlı olan güvenli elektronik imzalı belgenin geçerli olacağının kabul edilmesi gerekir.
Elektronik imza ile imzalanarak elektronik ortamda gönderilen kararlar yönünden Cumhuriyet savcısının İstinaf kanun yoluna başvuru süresinin özel ve sonraki düzenleme olması sebebiyle CMK’nın 38/A maddesi gereğince kararın Cumhuriyet savcısının UYAP ekranına düştüğü tarihte tebliğ edilmiş sayılacağından, CMK’nın 39/1. maddesi gereğince gün ile belirlenen süreler tebligatın yapıldığının ertesi günü başlar, hükmü gereğince mahkeme dosyası ve hükmün Cumhuriyet savcısının görüldü ekranına düştüğü tarihin ertesi günü başlayacağı ayrıca dosyanın fiziki olarak Cumhuriyet savcısına teslimine gerek olmadığına” karar vermiştir.
CMK’nın 39. maddesi uyarmca, gün ile belirlenen sürelerde tefhim veya tebliğin yapıldığı gün dikkate alınmaz. Bu nedenle on beş günlük temyiz süresi, hükmün yüze karşı açıklanması halinde açıklandığının ertesi günü, yoklukta verilmesi halinde ise tebligatın yapıldığının ertesi günü işlemeye başlar (CMK m.39/1 ve ilgili Yönetmelik m.46).
UYAP haricinde yapılacak başvurunun son gün mesai saati bitimine kadar yapılması gerekir. Ancak başvuru UYAP üzerinden elektronik ortamda yapılacak ise süre gün sonunda saat 00.00’da biter (CMK m.38/A-9).
Adliye ve Adlî Yargı İlk Derece Mahkemeleri ile Cumhuriyet Başsavcılıkları İdarî ve Yazı İşleri Hizmetlerinin Yürütülmesine Dair Yönetmeliğin, kanun yoluna başvuru işlemleri başlıklı 46. maddesine göre; başvuru dilekçesinin elektronik ortama aktarılması gerekir ve kanun yolu başvurusu da, kanun yolu dilekçesinin kaydedildiği tarihte yapılmış sayılır. Ancak herhangi bir nedenle elektronik ortamda işlem yapılamaması hâlinde durum bir tutanakla tespit edilir ve işlem fizikî ortamda yapılır. Bu durumda kanun yolu başvuru dilekçesi tutanağın düzenlendiği tarihte verilmiş sayılır.
On beş günlük sürenin son günü tatile rastlarsa süre, tatilin ertesi günü biter (CMK m.39/4). Ancak, Ceza Genel Kurulu’nun 22/06/2010 tarihli ve 119-155 sayılı kararmda da belirtildiği gibi, kamu görevlilerinin idari izinli sayıldığı günler resmi tatil olarak değerlendirilemez ve süreler işlemeye devam eder bu nedenle on beş günlük sürenin son gününün idari izin sayılan güne rastlaması halinde o gün başvurunun yapılması gerekir.
Adli tatile ilişkin CMK’nın 331/1. maddesine göre, ceza işlerini gören makam ve mahkemeler her yıl bir eylülde başlamak üzere, yirmi temmuzdan otuz bir ağustosa kadar çalışmaya ara verirler.
Soruşturma ile tutuklu işlere ilişkin kovuşturmaların ve ivedi sayılacak diğer hususların tatil süresi içinde ne suretle yerine getirileceği, Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca belirlenir (CMK m.331/2).
Tatil süresince bölge adliye mahkemeleri ile Yargıtay, yalnız tutuklu hükümlere ilişkin veya Meşhud Suçların Muhakeme Usulü Kanunu gereğince görülen işlerin incelemelerini yapar.
Adlî tatile rastlayan süreler işlemez. Bu süreler tatilin bittiği günden itibaren üç gün uzatılmış sayılır (CMK m.331/4).
Sürenin üç gün uzaması kuralının uygulanabilmesi için, adlî tatil içinde görülemeyen dava ve işlerle ilgili kararın tebliğinin tatilden önce gerçekleştirilmesi, işlemeye başlayan sürenin adlî tatil içinde sona ermesi gerekir. Bu takdirde tatilden önce işleyen kısma bakılmaksızın, süre, adlî tatilin bittiği günden itibaren üç gün uzayacaktır.
14/02/1934 tarihli ve 47/1 sayılı İçtihadı Birleştirme Kararma göre; adlî tatilde görülemeyen davalarla ilgili kararların, adlî tatile rastlayan dönemde tebliği halinde ise süre hiç işlemez ve 15 günlük temyiz süresi adlî tatilin bitiminden itibaren işlemeye başlar.
Ancak, adlî tatil içinde görülebilen tutuklu hükümlere ilişkin işler ile Meşhud Suçların Muhakeme Usulü Kanunu gereğince görülen işler yönünden CMK’nın 331 maddesinin 4. fıkra hükmü uygulanmayacak, bu tür dava ve işlerle ilgili süreler adlî tatil içinde de işleyecektir.
aa) Hükmün Yüze Karşı Açıklanması Halinde Temyiz Süresi
Temyiz kanun yoluna başvuru için öngörülen on beş günlük süre yüze karşı verilen hükmün açıklanmasından itibaren işlemeye başlar.
Sanık müdafi veya katılan vekilinin hazır olmadığı oturumda, sanık veya katılanın yüzüne karşı verilen hükme karşı temyiz süresi hükmün açıklanmasından itibaren işlemeye başlar. Kararın ayrıca sanık müdafisine veya katılan vekiline tebliğine gerek yoktur. Bu durumda gerek olmadığı halde sanık müdafisine veya katılan vekiline yapılan tebligat bir hak doğurmaz ve yeni bir süre işlemeye başlamaz.
Aynı şekilde hükmün, sanık müdafi veya katılan vekilinin yüzüne karşı açıklanması halinde, süre tefhimden itibaren işlemeye başlar, kararın ayrıca sanığa veya katılana tebliği gerekmez ve gerekmediği halde yapılan tebligat süre yönünden yeni bir hak doğurmaz.
Ancak Yargıtay, CMK’nın 150. maddesi uyarınca kendisine zorunlu müdafi atandığından sanığın haberdar edilmediği durumlarda zorunlu müdafiye yapılan tefhim ve tebliğin, kendisine bağlanan hukuksal sonuçları doğurmayacağına ayrıca sanığa da tebligat yapılması gerektiğine karar vermiştir. Bu durumda sanık müdafi tarafından temyiz yoluna başvurulması halinde, hükmün sanığa da tebliği için iadesi gerekir.
5271 sayılı CMK’nın 150/2. maddesi uyarınca kovuşturma aşamasında kendisine zorunlu müdafi atanan ve yargılama devam ederken on sekiz yaşını dolduran suça sürüklenen çocuğun müdafi istemediğini beyan etmesi halinde, zorunlu müdafinin görevi sona ereceğinden, yokluğunda verilen kararın suça sürüklenen çocuğa tebliğ edilmesi gerekir. Görevi sona eren zorunlu müdafinin suça sürüklenen çocuk hakkında verilen hükmü temyize hak ve yetkisi bulunmamaktadır. On sekiz yaşını doldurduğu halde müdafi istemediğine ilişkin bir beyanı yoksa zorunlu müdafinin görevi devam edecektir.
Hükmün açıklanmasının geri bırakılması ve bu kararın kesinleşmesinden sonra örneğin, denetim süresi içinde kasıtlı bir suç işlenmesi nedeniyle hüküm açıklama yargılaması sırasında dahi zorunlu müdafinin görevi devam eder. Ancak bu yargılama sırasında on sekiz yaşını dolduran suça sürüklenen çocuğun, müdafi istemediğini beyan etmesi durumunda müdafinin görevi sona erecek ve yokluğunda verilen kararın suça sürüklenen çocuğa tebliği gerekecektir.
bb) Hükmün Başvurma Hakkı Olanların Yokluğunda Açıklanması Halinde Temyiz Süresi
Hüküm, temyiz yoluna başvurma hakkı olanların yokluğunda açıklanmışsa, on beş günlük süre tebliğ tarihinden başlar (CMK m.291/2).
Tebligat işlemleri 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanu- nu’nda belirtilen özel hükümler saklı kalmak koşulu ile 7201 sayılı Tebligat Kanunu’na göre yapılacaktır.
Temyiz kanun yoluna başvurma hakkı olan kişi hükümlü veya tutuklu ise hükmün kendisine bir tutanak ile tebliği yeterli değildir ayrıca kararın kendisine okunup anlatılması gerekir (CMK m.35/3).
Kanun yollarına başvurma hakkı olan kişinin hükümlü olması nedeniyle kendisine vasi atanmış olsa bile hakkmdaki mahkumiyet hükmü, 7201 sayılı Tebligat Kanunu’nun 11. maddesinin 3. fıkrasında belirtilen bizzat sanığa yapılması icap eden tebligatlardan olduğundan sanık yerine sanığın vasisine yapılan tebligat geçersizdir. Bu durumda hükmün sanığa tebliğ edilmesi gerekir.
Yargıtaym istikrar kazanmış olan uygulamasına göre, tarafların yokluğunda verilen kararın, 7201 sayılı Tebligat Kanunu’nun 11. maddesindeki, “vekil ile takip edilen işlerde tebligatın vekile yapılacağına” ilişkin hükmü uyarınca sanık veya ka- tılana değil sanık müdafi veya katılan vekiline yapılması gerekir. Avukatları yerine kendilerine yapılan tebliğ hukuki sonuç doğurmaz ve temyiz süresinin başlamasına neden olmaz.
Kişi kendisini birden fazla avukat ile temsil ettirmiş ise bunlardan birisine tebligat yapılması yeterlidir.
Sanığın eşi veya yasal temsilcisi için kanun yollarına başvurma süresi kararın şüpheli veya sanığa tefhim ya da tebliğinden itibaren işlemeye başlayacaktır. Kararın ayrıca yasal temsilci ve eşe bildirilmesine gerek yoktur.
cc) Eski Hâle Getirme Süresi İçinde Temyiz Süresinin İşlemesi
Madde 292 – (1) Sanığın aleyhine, yokluğunda verilen hükümlerde eski hâle getirme istemiyle ilgili olarak 274 üncü madde hükümleri uygulanır.
Bu maddeninin atıf yaptığı CMK’nın 274. maddesinde istinafa özgü olarak, eski hale getirme konusunda ayrı bir düzenlemeye yer verilmiştir. Buna göre; “sanık, yokluğunda aleyhine verilen hükümlere karşı eski hâle getirme isteminde bulunabilir. Eski hâle getirme süresi içinde de istinaf süresi işler. Sanığın eski hâle getirme isteminde bulunduğu hâllerde, ayrıca istinaf isteminde bulunması gerekir. Bu hâlde istinaf istemi ile ilişkili işler, eski hâle getirme istemi hakkında karar verilinceye kadar ertelenir.”
Sanığın CMK’nın 274. maddesi uyarınca eski hale getirme istemi ile birlikte temyize başvurabilmesi için Kanun’da iki koşul öngörülmüştür.
Sanığın eski hale getirme istemi ile birlikte temyiz isteminde bulunabilmesi için aranan birinci koşul; hükmün sanığın yokluğunda verilmiş olmasıdır. Sanığın eski hale getirme istemi ile birlikte temyiz isteminde bulunabilmesinin ikinci koşulu ise hükmün sanığın aleyhine olmasıdır.
Eski hale getirme süresi içinde temyiz süresi de işleyeceğinden, eski hale getirme başvurusunda ayrıca temyiz isteminin de belirtilmesi gerekir.
CMK’nın 274. maddesinin sağladığı olanaktan yalnızca yokluğunda aleyhine hüküm verilen sanık yararlanır. Ancak bu hüküm, temyiz kanun yoluna başvuru hakkı olan samğm dışındaki kişilerin eski hale getirme isteminde bulunma haklarını ortadan kaldırmaya yönelik bir düzenleme değildir. Sanık dışındaki kişiler CMK’mn 40 ve devamı maddeleri uyarınca eski hale getirme isteminde bulunabilirler.
Süresi içinde usul işlemi yapılsaydı, esasa hangi mahkeme hükmedecek idiyse, eski hâle getirme dilekçesi hakkında da o mahkeme karar verir (CMK m.42/1). O halde temyiz süresinin geçirilmiş olması nedeniyle ileri sürülen eski hale getirme istemleri hakkında inceleme ve karar verme görevi, temyiz incelemesi yapacak olan Yargıtaya aittir. Yargıtay, başvuranın süreyi kaçırmakta kusurunun bulunup bulunmadığını, süresinde eski hale getirme isteminde bulunup bulunmadığını inceleyerek bir karar verecektir.
Eski hâle getirme dilekçesi, kararın yerine getirilmesini durdurmaz; ancak, Yargıtay ilgili dairesi yerine getirmeyi erteleyebilir (CMK m. 42/3).