Sanığın Kendisine Görevi Gereği Verilen Kullanıcı Kodu Ve Şifre İle Sorgulama Yapması Verileri Hukuka Aykırı Olarak Verme Veya Ele Geçirme Suçunu Oluşturmaz

İcra İşlemlerinde Kdv, Damga Vergisi, Tellâliye Ve Tahsil Harcı

İcra İşlemlerinde Kdv, Damga Vergisi, Tellâliye Ve Tahsil Harcı

Tahsil Harcı

492 Sayılı Harçlar Kanunu’nun 28/3. Maddesine goüre tahsil harcı alacagğın oüdenmesi sırasında yatan paradan tahsil edilir. İİİİK’nın 15. maddesi kanunda aksine huükuüm bulunmadıkça buütuün harç ve masrafların borçluya ait oldugğunu bunların neticede ayrıca huükuüm ve takibe hacet kalmaksızın borçludan tahsil olunacagğını oüngoürmektedir. HGK.22.9.2004 tarih, 2004/12491 Esas, 2004/413 Karar sayılı kararında, paranın tahsili anında devletin harçla ilgili kaybını oünlemek ve Harçlar Kanunu 128.maddesindeki memur mesuliyetini azaltmak amacıyla ileride borçludan alınmak uüzere tahsil harcının alacaklıya oüdeme yapıldıgğı sırada alacaklıdan alınacagğı belirtilmiştir.

Harçlar Kanunu’nun 123/3 maddesinde “….. Bankalar, yurt dışı kredi kuruluşları ve

uluslararası kurumlarca kullandırılacak kredilere, bunların teminatlarına ve geri oüdenmelerine ilişkin işlemler bu kanunda yazılı harçlardan muüstesnadır” huükmuü yer almaktadır.

Anayasa Mahkemesi’nin 14.01.2010 tarih 2008/81-2010/8 sayılı karar gerekçesinde; HGK’ nın 06.10.2010 tarih ve 2010/12-443 sayılı Kararı’nda da vurgulandıgğı uüzere, Harçlar Kanunu’nun 123/3. maddesindeki istisnanın bankalar ve yurt dışı kredi kuruluşlarının kredi soüzleşmesinden kaynaklanan alacaklarının tahsili amacı ile kullanılamayacagğı sonucuna varılmıştır. Bankalar kredi alacaklarının tahsili için yaptıkları takiplerde tahsil harcından istisna degğildir.

OÜ te yandan 5230 Sayılı Yasanın 11.maddesinde “4603 sayılı Kanun’a taâbi bankalarca yeniden yapılandırma suürecinde açılmış veya açılacak dava ve takipler sonuçlandırılıncaya kadar, 492 sayılı Harçlar Kanununun 2, 23 ve 29 uncu maddeleri ile 2548 sayılı Ceza Evleriyle Mahkeme Binaları İİnşası Karşılıgğı Olarak Alınacak Harçlar ve Mahkuâmlara OÜ dettirilecek Yiyecek Bedelleri Hakkında Kanun’un 1. maddesi huükuümleri uygulanmaz, ihtiyatıâ tedbir ve ihtiyatıâ haciz taleplerinde teminat şartı aranmaz. Bankaların mahkeme ilaâmını alması ve tebligğe çıkartması işlemlerinde karşı tarafa yuükletilmiş olan harcın oüdenmiş olması şartı da aranmaz” huükmuü yer almaktadır. Bu bankalar Vakıfbank, Ziraat Bankası ve Halk Bankası olup 5230 Sayılı Yasanın 11.maddesindeki muafiyet, Harçlar Kanununun tahsil harcı ile ilgili 28.maddesini kapsamadıgğından bu bankaların kredi alacaklarının takibinde ihale bedeli uüzerinden tahsil harcı alınır.

2499 Sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nun 38/c maddesinde tanımlanan konut kredi finansmanından kaynaklanan alacaklar ile Toplu Konut İİdaresi Başkanlıgğı’nın rehinle temin edilmiş alacaklarının takibinde Harçlar Kanunu tarifesinin 3/4. maddesinde belirtilen tahsil harçları 1/4 oranında uygulanır.

KDV, Tellaliye ve Damga Vergisi

Katma Degğer Vergisi Kanunu’nun 1/3-d maddesine goüre muüzayede mahallerinde yapılan satışlar katma degğer vergisine tabidir. Burada satılan malın ait oldugğu kişinin KDV muükellefi olup olmamasının bir oünemi bulunmamaktadır. Kanun koyucu tarafından bu yerlerdeki satışlar oüzel olarak KDV’ye tabi tutulmuştur. KDV Kanunu’nun 40.maddesine 4108 sayılı Kanun’la eklenen (5) numaralı fıkra ile Kanunun 17.maddesinin 1.fıkrasında sayılan kurum ve kuruluşlara, sadece vergiye tabi işlemlerinin bulundugğu doünemler için beyanname verdirme, beyanname yerine kaim olmak uüzere işleme esas belgeleri kabul etme, bu muükelleflere ait verginin beyan ve oüdeme zamanı ile tahsiline ilişkin usul ve esasları belirleme konusunda Maliye Bakanlıgğı’na yetki verilmiş bulunmaktadır. Soüz konusu yetki çerçevesinde Kanunun 1/3-d maddesi uyarınca muüzayede yoluyla satış yapan icra dairelerinin, bu satışlarıyla ilgili KDV’nin beyan ve oüdenmesi ile ilgili işlemleri, KDV genel tebligğlerinde yer alan açıklamalara uygun yuüruütuüluür. Bu bagğlamda 48 seri numaralı KDV genel tebligğinin (D) boüluümuünde, icra yoluyla yapılan satışlarda verginin muükellefinin satışı gerçekleştiren icra daireleri oldugğu duüzenlemesi yer almaktadır.

488 Sayılı Damga Vergisi Kanunu’nun 3’uüncuü maddesinin birinci fıkrasında, damga vergisinin muükellefinin kaâgğıtları imza edenler oldugğu, resmi dairelerle kişiler arasındaki işlemlere ait kaâgğıtların damga vergisinin kişilerce oüdenecegği açıklandıktan sonra, 8’inci maddesinde de, bu kanunda yazılı resmi daireden maksadın, genel ve katma buütçeli daire ve idarelerle, il oüzel idareleri, belediyeler ve koüyler oldugğu vurgulanmıştır. Bu kanuna ekli, damga vergisinden istisna edilen kagğıtlara ilişkin (2) sayılı tablonun kurumlarla ilgili kagğıtları duüzenleyen V. fıkrasında, bazı resmi kurumlara vergi muafiyeti tanınmasından, yukarıda yer alan 488 Sayılı Damga Vergisi Kanunu’nun 3’uüncuü maddesi uyarınca resmi dairelerin de damga vergisi mükellefi olduğu anlaşılmaktadır. Aynı kanunun; “…resmi dairelerin mecburiyeti” başlıgğını taşıyan 26. maddesinde ise; “resmi dairelerin ilgili memurları, kendilerine ibraz edilen kagğıtların damga vergisini aramaya ve vergisi hiç oüdenmemiş veya noksan oüdenmiş olanları bir tutanakla tespit etmeye ve bunların tutanagğını duüzenlemek uüzere vergi dairesine goündermeye mecburdurlar” duüzenlemesine yer verilmiştir.

Buna goüre icra muü duürluügğuünce, KDV ve damga vergisinin tarh ve tahakkuk işlemleri, anılan vergilerin muükellefi sıfatı ile yapılmakta olup, bu işlemlerden dogğan ihtilafların çoüzuü m yeri de vergi mahkemeleridir.

İİcra mahkemesince yayın yolu nedeni ile şikaâyet dilekçesinin reddi yerine esası incelenerek huükuü m tesisi 12.Hukuk Dairesi’nce bozma sebebi yapılmaktadır. Tellaliye harcı 2464 sayılı Belediye Gelirler Kanunu geregğince alındıgğı için 492 sayılı Harçlar Kanunu 123/son istisna kapsamına girmez. Bu harcın sorumlusu ihalede malı satılan borçludur. Borçlu adına harcı yatıran alıcı sonra herhangi bir huükme gerek olmadan bu parayı bedelden geri alabilir. (İİİİK. m.12)