Tescilli Markanın İnternet Yoluyla Haksız Kullanımı
Bir markanın varlığından söz edebilmek için ayırt edici niteliğe sahip bir işaretin bulunması gerektiğini ve işaretin ancak tescil edildikten sonra marka olarak korunacağını belirtmiştik. Nitekim marka hakkı sahibi, tescilli markası nedeniyle Marka KHK. hükümlerinden yararlanabilmekte ve üçüncü kişilerin haksız ve hukuka aykırı kullanımlarını önleyebilmektedir. Marka KHK.’nm 9.f.2 gereğince marka hakkı sahibi “a) işaretin mal veya ambalajı üzerine konulması, b) işareti taşıyan malın piyasaya sürülmesi veya bu amaçla stoklanması, teslim edilebileceğinin teklif edilmesi veya o işaret altında hizmetlerin sunulması veya sağlanması, c) işareti taşıyan malın gümrük bölgesine girmesi, gümrükçe onaylanmış bir işlem veya kullanıma tabi tutulması, d) işaretin, teşebbüsün iş evrakı ve reklamlarında kullanılması, e) işareti kullanan kişinin hakkı veya meşru bir bağlantısı olmaması koşuluyla, işaretin aynı veya benzerinin internet ortamında ticari etki yaratacak biçimde alan adı, yönlendirici kod, anahtar sözcük veya benzeri biçimde kullanılması ” halinde bu kullanımları engelleyebilecektir.
Konumuz gereğince irdelenmesi gereken husus, tescilli bir markanın, internet ortamında kullanılması halinde, kullanımın marka hakkına tecavüz olarak nitelendirilip nitelendirilmeyeceğidir. Burada ikili bir ayrımın yapılması gerekmektedir. Marka KHK. md.9/e bendi gereğince işareti kullanan kişinin “hakkı veya meşru bir bağlantısı olmaması” koşuluyla internet ortamındaki kullanımların engellenebileceği ve yine “ticari etki yaratacak biçimde” kullanılması gerektiği hüküm altına alınmıştır. Bu bağlamda ticari etki yaratmayan bir kullanımın tescilli markaya tecavüz olarak nitelendirilebilmesi mümkün görülmemektedir.
Çünkü internet aynı zamanda kullanıcılar için bilgilenme aracıdır. Ortalama düzeydeki bir internet kullanıcısının, bir malı yahut hizmeti almadan önce ilgili markayı internet ortamında araştırdığı gerçeği karşısında, marka hakkı sahibine ticari bir etkisi olmayan bu kullanımı sınırlandırma yetkisi verilmesi, kanımızca çok geniş bir yetki olacaktır.
Yine marka hakkı sahibinin, üçüncü bir kişi ile lisans, franchising vb. bir sözleşme imzalaması halinde, sonradan bu kişilerin internet ortamında markayı kullanmalarının engellenemeyeceği söylenebilir. Burada marka hakkı sahibi ile sözleşme ilişkisi gereğince gerçekleşen kullanımın haksız bir kullanım olduğu iddia edilemeyecektir.
Marka KHK.md.9/e bendi gereğince marka hakkı sahibinin, tescilli bir arkanın alan adı, yönlendirici kod, anahtar sözcük ve benzeri biçimde kullanmasının engelleyebileceği düzenlenmiştir.