Vergi Davalarında Temyiz Dilekçesinin Verilmesi ve İlk İnceleme
Temyiz Dilekçesinin Verilmesi ve İlk İnceleme
Temyiz dilekçeleri, temyize konu bölge idare mahkemesi kararının tebliğini takip eden 30 gün içerisinde, kararı veren bölge idare mahkemesinin veya 2577 sayılı Kanunun 4. maddesinde belirtilen mercilerin kaydına girecek şekilde verilmelidir.
Aynı zamanda harç ve giderlerde yatırılmalıdır. Harç ve giderler hiç yatırılmamış ya da eksik yatırılmış ise bölge idare mahkemesince, yedi günlük süre içerisinde eksikliklerin tamamlanması. aksi halde temyizden vazgeçilmiş sayılacağına karar verileceği hususu başkanlık yazısıyla itiraz edene bildirilir. Bu yazıya rağmen eksiklikler giderilmez ise “Temyiz Edilmemiş Sayılmasına” kararı verilir.
İlk İnceleme
Harç ve giderlerinin eksiksiz yatırılması halinde, kararı veren bölge idare mahkemesince, temyiz ilk incelemesi yapılır.
Temyiz ilk incelemesinde;
- Kararın kesin bir karar olup olmadığı,
- Dilekçenin, 2577 sayılı Kanun’un 3. maddesine uygun olup olmadığı,
- Temyizin süresinde yapılıp yapılmadığı, hususları incelenir.
Kesin Kararlara Karşı Temyiz İsteminde Bulunulması
2577 sayılı Kanunun 46/1/b. maddesinde, konusu yüzyetmişaltıbin Türk Lirasını geçmeyen vergi davalarında, bölge idare mahkemelerince verilen kararların kesin olduğu ve bu kararlara karşı temyiz yoluna başvurulamayacağı kurala bağlanmıştır.
Temyiz Dilekçesinin, 2577 Sayılı Kanun’un 3. Maddesine Uygun Olmaması
Yalnızca “istinaf’ ibaresi “temyiz” olarak değiştirilmelidir. İstinafa ilişkin yazımız burada geçerlidir. Site içerisinden arama yapabilirsiniz.
Temyizin Süresinde Yapılmaması
İstinaf bölümünde aynı başlık altında yapılan açıklamalar burada da geçerlidir. Yalnızca “istinaf’ ibaresi “temyiz” olarak değiştirilmelidir.
Dava Dosyasının Danıştay’a Gönderilmesi ve Temyiz Başvurusunun Danıştay’ca İncelenmesi
“Temyiz” incelemesi, nicelik ve nitelik olarak “İstinaf’ incelemesinden farklıdır. Bu nedenle, mahkeme kararlarının kesinleşme süreci de değişiklik göstermektedir.
Danıştay’ın, bölge idare mahkemeleri tarafından verilen kararları temyizen incelemeye yetkili dört dairesi ve Vergi Dava Daireleri Kurulu vardır.
Danıştay’ın 3., 4., 7. ve 9. Daireleri, dava türleri ve vergi mahkemelerinin yargı çevreleri nazara alınarak yapılan iş bölümü sonucu gerek ilk derece mahkemesi sıfatıyla gerekse temyiz merci olarak yargısal faaliyette bulunmaktadır.
Temyiz incelemesinde;
- Danıştay’ın ilgili dairesi, temyiz incelemesinde, bölge idare mahkemesinin kararının hukuka uygun olup olmadığını denetler.
- Temyiz dilekçesi, yürütmenin durdurulması talepli olarak verilmiş ise, öncelikle bu istem hakkında karar verilir. Yürütmenin durdurulması istemi hakkında verilen kararlar kesindir.
- Gerek görülmesi halinde, bu aşamada da taraflardan ya da dava dışı üçüncü kişi veya kuramlardan ara karar ile bilgi ve belge istenilebilir.
- Temyiz dilekçesi duruşma talepli olarak verilmiş ve Danıştay’ın ilgili dairesi söz konusu talebe istinaden ya da kendiliğinden duruşma yapılmasına karar vermiş ise önceden belirlenen günde duruşma yapılır.
Temyiz İncelemesi Sonucu Esastan Verilen Kararlar
Danıştay’ın ilgili dairesi, bölge idare mahkemesi kararını hukuka uygun bulur ise “Onama” veya durama göre “Düzelterek Onama”, “Gerekçeli Onama” kararı verir. Danıştay ilgili dairesinin onamaya ilişkin kararları, dosyayla birlikte kararı veren ilk derece mahkemesine, kararın bir örneği de bölge idare mahkemesine gönderilir. Bu kararlar, dosyanın geldiği tarihten itibaren yedi gün içinde taraflara tebliğe çıkarılır.
Danıştay’ın ilgili dairesi, bölge idare mahkemesi kararının kısmen veya tamamen hukuka aykırı olduğuna kanaat getirir ise “Bozma” veya “Kısmen Bozma” kararı verir ve yeniden incelenerek bir karar verilmek üzere dava dosyasını bölge idare mahkemesine geri gönderir. Bölge idare mahkemesinin kararının kısmen onanması, kısmen bozulması halinde kesinleşen (onanan) kısım kararda belirtilir.
“Bozma” veya “Kısmen Bozma” kararı dava dosyası ile birlikte kendisine gelen bölge idare mahkemesi, kararları yedi gün içerisinde tebliğe çıkarır. Akabinde dosyayı yeniden esasa alarak öncelikle inceler ve varsa gerekli tahkik işlemlerini tamamlayarak yeniden karar verir.
Bölge idare mahkemesi, Danıştay ilgili Dairesinin, “Bozma” ya da “Kısmen Bozma” kararma katılmıyor ise ilk kararında ısrar eder. Bu halde, “Israr” kararı, taraflara tebliğe çıkarılır. Tebliğe müteakip, anılan karara karşı 30 gün içerisinde temyiz başvurusunda bulunulabilir. Karar temyiz edilmiş ise bu defa temyiz incelemesini Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulu yapar. İnceleme sonucu, Danıştay’ın ilgili dava dairesinin “Bozma” ya da “Kısmen Bozma” kararı uygun görülürse bölge idare mahkemesinin kararı bozulur; aksi halde karar onanır. Bu hususta verilen karar kesindir. Karar, taraflara tebliğine müteakip kesinleşir.
Bölge idare mahkemesi, Danıştay ilgili dairesinin, “Bozma” ya da “Kısmen Bozma” kararma katılmış ise söz konusu karara uyar.
“Kısmen Bozma” kararına uyulması durumunda, dava dosyası bozulan kısım yönünden incelerek karara bağlanır.
Bozulan bölge idare mahkemesi kararı usulden verilmiş bir karar ise bozma kararındaki gerekçe nazara alınarak ya usulden bir karar verilir ya da gerekli tebliğ muameleleri yapılmak suretiyle dosyanın usulüne uygun olarak tekemmül etmesi sağlanarak esas incelemesi sonucu karara bağlanır.
Bozulan bölge idare mahkemesi kararı, dosyanın esası incelerek verilmiş bir karar ise bozma kararındaki gerekçe esas alınmak suretiyle yeniden incelenir ve karara bağlanır.
“Bozma” kararma uyularak verilen kararlar taraflara tebliğe çıkarılır. Söz konusu kararlara karşı, tebliğ edildikleri tarihten itibaren 30 gün içerisinde temyiz yoluna başvurulabilir. Bu kararın temyiz incelemesi, bozma kararma uygunlukla sınırlı olarak yapılır.
Yukarıdaki açıklamalardan anlaşıldığı üzere, Danıştay temyiz incelemesi sonucu “Bozma” kararı verir ise söz konusu karar ile birlikte dava dosyasını bölge idare mahkemesine, yeniden incelenmek ve karar vermek üzere göndermekte, Bölge İdare Mahkemesinin istinaf incelemesinde yaptığı gibi dosyanın esasına inceleyip karara bağlamamaktadır.