Overbooking Hakkında Önemli Bilgiler

TCK m 179 Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu ve Cezası

TCK m 179 Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu ve Cezası

MADDE 179.- (1) Kara, deniz, hava veya demiryolu ulaşımının güven içinde akışını sağlamak için konulmuş her türlü işareti değiştirerek, kullanılamaz hale getirerek, konuldukları yerden kaldırarak, yanlış işaretler vererek, geçiş, varış, kalkış veya iniş yolları üzerine bir şey koyarak ya da teknik işletim sistemine mü­dahale ederek, başkalarının hayatı, sağlığı veya malvarlığı bakımından bir tehlike­ye neden olan kişiye bir yıldan altı yıla kadar hapis cezası verilir.

  • Kara, deniz, hava veya demiryolu ulaşım araçlarını kişilerin hayat, sağlık veya malvarlığı açısından tehlikeli olabilecek şekilde sevk ve idare eden kişi, iki yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.
  • Alkol veya uyuşturucu madde etkisiyle ya da başka bir nedenle emniyetli bir şekilde araç sevk ve idare edemeyecek halde olmasına rağmen araç kullanan kişi yukarıdaki fıkra hükmüne göre cezalandırılır.

TCK m 179 Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu Açıklama

179.madde hükmünün ETCK’da tam olarak karşılığı bulunmamaktadır. Madde­nin 2.fıkrasında tanımlanan suç, kara ulaşım araçları bakımından ETCK’nun 565. maddesinde yer alan kabahate benzerlik göstermekte ise de, yeni düzenlemede cürüm-kabahat ayrımının kaldırılması nedeniyle bu suç kasten işlenebilen bir so­mut tehlike suçu olarak düzenlenmiş ve unsurları farklılaştırılmıştır. Maddenin 1. fıkrasında tanımlanan suç, ETCK’nun 379., 382., 385.maddelerinin karşılığı olup yine somut bir tehlike suçu niteliğinde düzenlenmiştir.maddenin 3.fıkrasında ta­nımlanan suçun ETCK’da karşılığı bulunmamaktadır.

TCK m 179 Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu Suçla Korunan Hukuksal Yarar

Bu suçlarla korunmak istenilen hukuksal yarar, trafik güvenliğini tehlikeye so­kan bu filer nedeniyle bireylerin hayatı, sağlığı veya malvarlıklarının ve dolayısıyla kamu güvenliğinin korunmasını sağlamaktır.

TCK m 179 Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu Suçun Faili

Maddede tanımlanan suçların faili herhangi bir kimse olabilir.

TCK m 179 Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu Suçların Maddi Unsurları

1.Fıkrada Tanımlanan Suçun Maddi Unsuru

179.maddenin l.fıkra-sında ta­nımlanan suçun maddi unsuru; kara, deniz, hava veya demiryolu ulaşımının güven içinde akışını sağlamak için konulmuş her türlü işareti değiştirerek, kullanılamaz hale getirerek, konuldukları yerden kaldırarak, yanlış işaretler vererek, geçiş, varış, kalkış veya iniş yolları üzerine bir şeye koyarak yada teknik işletim sistemine mü­dahale ederek, başkalarının hayatı, sağlığı veya malvarlığı bakımından bir tehlikeye neden olunması biçimindeki seçimlik hareketlerden birinin gerçekleştirilmesi ile oluşmaktadır.

Somut bir tehlike suçu niteliğinden dolayı bu seçimlik hareketlerin 179/1. fıkra­daki suçu oluşturabilmesi için başkalarının hayatı, sağlığı veya malvarlığı bakımın­dan genel olarak bir zarar tehlikesine neden olabilme olasılığı yeterli olmayıp, yapı­lan davranışın korunan bu hukuksal değerler açısından gerçekten somut, münferit olayda saptanabilir bir zarar tehlikesi doğurmuş olması gerekir.

Burada sözü edilen işaretlerin, kara, deniz, hava veya demiryolu ulaşımının gü­ven içinde akışını sağlamak için konulmuş olması gerekir. Bu işaretler sesli, ışıklı, sinyalli olabilir. Örneğin bir geminin imdat sireni de bu kapsamdadır. Deniz fener­lerinin konulduğu yerden kaldırılması, karayolunda sürücülere hitap eden trafik işaretlerinin değiştirilmesi, demiryolunda işaretlerin konuldukları yerden kaldırıl­ması, rayların makaslarının kapatılarak veya açılarak yada yanlış işaretler verilerek trafik güvenliğinin tehlikeye sokulması buna örnek olarak verilebilir.

Seçimlik hareketlerden birisi de, kara, deniz, hava veya demiryolu ulaşım araç­larının geçiş, varış, kalkış veya iniş yolları üzerine bir şey konulması, örneğin de­miryolu üzerinde bir barikat oluşturulması gibi davranışlardır. Ancak, konulan şeyin trafik güvenliğini tehlikeye sokmaya elverişli bir şey olması gerekir.

Seçimlik hareketlerin sonuncusu, ulaşım araçlarının teknik iletişim sistemine yani bunların motor, bilgisayar sistemleri ile aracın hareketini, durmasını veya ya­vaşlamasını sağlayan sistemlerine müdahale edilmesidir. Ancak bu müdahalenin suçu oluşturabilmesi için korunan hukuksal yarar açısından somut bir tehlike do­ğurması gerekir. Ayrıca zarar neticesinin gerçekleşmesi gerekmez.

2.Fıkrada Tanımlanan Suçun Maddi Unsuru

179.maddenin 2.fıkra-sında ta­nımlanan suçun maddi unsuru, kara, deniz, hava veya demiryolu ulaşım araçlarınm, kişilerin hayatı, sağlığı veya malvarlığı açısından tehlikeli olabilecek şekilde sevk ve idare edilmesi ile oluşmaktadır. Bu suçun somut bir tehlike suçu niteliğinde olması nedeniyle, suçun oluşabilmesi için ulaşım aracının salt trafik düzenine aykı­rılığı yeterli değildir. Keza, aracın trafik güvenliği için öngörülmüş bakım ve ona- rımlar yapılmadan trafiğe çıkarılması da yeterli değildir. Ayrıca, aracın trafik düze­nine aykırılığı yada trafik güvenliği için öngörülmüş bakım ve onarımı yapılmamış aracın trafiğe çıkarılması suretiyle kişilerin hayatı, sağlığı veya malvarlığı açısından tehlikeli olabilecek şekilde kullanılması gerekir. Örneğin, dört şeritli otoyolda trafi­ğin sakin olduğu sırada azami hız sınırının üzerinde bir süratle araç sürülmesi ha­linde, somut olayda başkalarının hayatı, sağlığı veya malvarlığı bakımından somut bir tehlike oluşmayabilir. Bu durumda 179/2.fıkradaki suç oluşmaz ve sadece 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu hükümlerine göre idari para cezasını gerektiren bir kabahat sözkonusu olur. Keza, kişinin kullandığı araçla ilgili olarak sürücü belgesi­ne sahip olmaması 2918 sayılı KTK’nun 36.maddesine uyan ve idari para cezasını gerektiren bir kaballat oluşmaktadır. Ancak, kullandığı araçla ilgili olarak geçerli sürücü belgesi olmadan araç kullanan kişi, başka bir trafik kuralını ihlal ettiği veya bir trafik kazasına neden olduğu takdirde, fiil artık salt kabahat olarak nitelendiri­lemez ve bu durumda kişinin 179/2.fıkra hükmüne göre cezalandırılması gerekir. Bunun için kişinin neden olduğu trafik kazasında mutlaka başkalarının ölmüş veya yaralanmış olması gerekmemektedir. Sürücü belgesiz araç kullanan kişinin neden olduğu trafik kazasının sadece maddi hasarla sonuçlanması halinde de 179/2. fıkra­daki suç oluşur. Ancak, trafik güvenliği bakımından tehlikeli görüldüğü için sürücü belgesi geri alınmış veya iptal edilmiş olan kişinin araç kullanarak trafiğe çıkması başlı başına somut bir tehlike meydana getirdiğinden başkaca bir trafik kuralını ihlal etmesine gerek bulunmaksızın bu davranışı 179/2.fıkra hükmünün uygulan­masını gerektirir.

3.Fıkrada Tanımlanan Suçun Maddi Unsuru

179.maddenin 3.fıkra-smda ta­nımlanan suçun madde unsuru, kişinin alkol veya uyuşturucu madde etkisiyle yada başka nedenle emniyetli bir şekilde araç sevk ve idare edemeyecek halde ol­masına rağmen araç kullanması hallerinde oluşmaktadır.

Alkol veya uyuşturucu madde etkisinde olan kişilerin davranışlarında değişme olmakta, fizyolojik ve metabolik reaksiyonlarda bozukluk meydana gelmekte, sinir sistemi üzerindeki etkisiyle psikolojik anormallikler ortaya çıkmaktadır. Yine sarhoş olan kişinin duygu, düşünce, idrak (algılama) yetenekleri değişmekte, koordinas­yon ve motor fonksiyonlarında bozukluklar görülmektedir. Alkol veya uyuşturu­cu madde bağımlılığının insanın ruh ve beden sağlığı üzerinde yaptığı tahribat tıp biliminin araştırma konusuna girmekle birlikte, alkol veya uyuşturucu madde etki­siyle emniyetli bir şekilde araç sevk ve idare edemeyecek halde olmasına rağmen kişinin araç kullanması 179/3.fıkraya uyan somut tehlike suçunu oluşturmaktadır. Somut tehlikenin varlığı için, kişinin salt alkollü veya uyuşturucu maddenin etki­sinde olması yeterli değildir. Yönetmelikte belirlenen % 50 promilin üzerinde alkol­lü olarak araç sürülmesi 2918 sayılı KTK’nun 48.maddesine uyan ve sürücü belgesi­nin alınmasını idari para cezasını gerektiren bir kaballat olarak tanımlanmıştır. Bu durum trafik güvenliği açısından soyut bir tehlike oluşturmaktadır. Somut tehlike­nin varlığı ve 179/3. fıkrada ki suçun oluşabilmesi için araç sürücüsünün, Yönetme­likte belirlenen azami sınırın üzerinde alkollü olmakla birlikte, örneğin kırmızı ışık­ta geçmek veya trafik kazasına neden olmak gibi başka bir trafik kuralını ihlal etme­si gerekir. Aksi durumda salt alkollü olmak sadece soyut tehlike oluşturan 2918 sayılı KTK.nun 48.maddesine uyan kabahati oluşturacaktır.

Kişi, başka nedenle de emniyetli bir şekilde araç sevk ve idare edemeyecek du­rumda ise yine 179/3.fıkradaki suç oluşur. Bu bakımdan, örneğin, uzun süre araç kullanmak dolayısıyla yorgun ve uykusuz olan kişilerin araç kullanmaya devam etmesi halinde de bu suçun oluştuğunu kabul etmek gerekir. Keza, gözlerinde ileri derecede görme kusuru bulunmasına karşın her nasılsa sürücü belgesi almış olan bir kişinin bu durumda ulaşım aracını kullanması halinde de somut bir tehlike sözkonusu olduğunun kabulü gerekir.

TCK m 179 Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu Suçun Manevi Unsuru

179.maddede tanımlanan suçlar ancak kasten işlenebilir. Trafik güvenliğini tak­sirle tehlikeye sokma suçu 18O.maddede tanımlanmıştır. Ancak, karayolu ulaşımı 180.maddedeki suç tanımı dışında tutulmuştur. Karayolu ulaşımına ilişkin trafik güvenliğinin taksirle yani dikkat ve özen yükümlülüğünün ihlali sonucunda tehli­keye sokulması halinde 2918 sayılı KTK hükümlerine göre idari para cezasını gerek­tiren bir kabahat söz konusudur.

TCK m 179 Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu Suça Etki Eden Nedenler

179.maddedeki suçlardan dolayı cezanın artırılmasını veya daha az ceza veril­mesini gerektiren herhangi bir özel hükme yer verilmemiştir.

TCK m 179 Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu Teşebbüs

Bu suçların somut tehlike suçu niteliğinde bulunması nedeniyle korunan hukuksal değerler açısından somut, münferit olayda saptanabilir bir zarar tehlikesini doğuran hareketin icra edilmesiyle esasen suç tamamlanacağından, ka­naatimizce bu suçlara teşebbüs mümkün değildir.

TCK m 179 Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu İştirak

Bu suçlara iştirakin her hali (YTCK 37-41.md.) mümkündür.

TCK m 179 Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu İçtima

Suçların içtimai konusunda bu suçlarla ilgili özel bir hüküm öngörül­mediğinden, bu husus genel hükümler (42-44.md.) çerçevesinde çözümlenecektir.

Bu suçların oluşabilmesi için, olayda kişilerin hayatı, sağlığı veya malvarlığı açı­sından somut bir zarar tehlikesinin doğması yeterli olup ayrıca ölüm, yaralanma veya malın zarara uğraması gibi sonuçların gerçekleşmesi aranmamıştır. Bu itibarla, maddede tanımlanan biçimde trafik güvenliğinin kasten tehlikeye sokulması, örne­ğin aldığı alkolün etkisiyle emniyetli bir şekilde araç sevk ve idare edemeyecek halde olmasına rağmen trafiğe çıkan kişinin sebebiyet verdiği trafik kazasında ölüm veya yaralanma meydana gelmiş ise, bu durumda failin 179/2-3.fıkradaki suçtan ve olası kastla işlediği yaralama (86., 87. veya 88. ve 21/2.md.) veya kasten öldürme (81., 21/2.md.) suçlardan dolayı farklı neviden fikri içtima (44.md.) hükümlerine göre 43/3.fıkra hükmü de gözetilerek cezalandırılması gerekir. Zira, trafik güvenli­ğini kasten tehlikeye sokan kişi, bu davranışı sonucunda bir trafik kazasına neden olabileceğini ve hatta, bu kazada birilerin yaralanabileceğim veya ölebileceğim ön­görmesine rağmen, kendisini trafik düzenini ihlal eden davranıştan alıkoymadığın­dan, bu kasıtlı davranış sonucunda sebebiyet verilen trafik kazasında meydana gelen yaralama veya ölüm neticesi açısından failde en azından olası kastın varlığı­nın kabulü gerekir. Kasten yaralama suçunun şikâyete bağlı olması (86/2.md.) ve şikâyetin bulunmaması halinde ise failin sadece 179.madde uyarınca cezalandırıl­ması gerekir. Ancak, trafik güvenliğinin taksirle tehlikeye sokulması durumunda 179.maddedeki suç oluşmayacağından, bu durumda meydana gelen ölüm veya yaralanma sonuçları açısından failin YTCK’nun 85. veya 89.maddesi uyarınca so­rumluluğu sözkonusudur. Dikkat ve özen yükümlülüğüne aykırı davranmak dola­yısıyla sebebiyet verilen kazanın sadece maddi hasarla sonuçlanması durumunda ise 2918 sayılı KTK’nun 81.maddesinde tanımlanan ve idari para cezasını gerektiren kaballat sözkonusu olacaktır. Ancak, trafik kuralları kasten ihlal edilerek maddi hasarlı trafik kazasına neden olunmuşsa, bu durumda 5326 sayılı Kabahatler Kanu­nunun 15.maddesinin 3.fıkrası uyarınca sadece suçtan (179/2.md.) dolayı yaptırım uygulanacaktır.

TCK m 179 Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu Kovuşturma

179.maddede tanımlanan suçlardan dolayı soruşturma ve ko­vuşturması re’sen yapılır.

TCK m 179 Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu Görevli Mahkeme

Maddenin 1.fıkrasındaki suçtan açılan davaya asliye ceza mahkemesinde, 2. ve 3.fıkralarındaki suçlardan açılan davalara ise sulh ceza mah­kemesinde bakılır.

TCK m 179 Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu Suçun Yaptırımı

Maddenin 1.fıkrasında tanımlanan suçun yaptırımı bir yıl­dan altı yıla kadar hapistir. Maddenin 2. ve 3.fıkralarındaki suçların yaptırımı ise bir aydan (49/1.md ) iki yıla kadar hapis cezasıdır.

TCK m 179 Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu Dava Zamanaşımı

Maddenin 1.fıkrasındaki suçun dava zamanaşımı süresi onbeş yıldır (66/1-d bendi). Maddenin 2. ve 3.fıkralarındaki suçların dava zamana­şımı süreleri ise sekiz yıldır (66/1-e bendi).