Overbooking Nedir?

Genellikle uçak seyahatlerinde ve otel turizminde kullanılan  bir terim olarak karşımıza çıkar. Uçuşlar için ele alırsak firmaların uçak kapasitesinden fazla bilet satmasıdır sebebi de no showların yani rezervasyon yaptırmasına rağmen uçuşa gelmeyen yolculardan boşalan koltuklarla yapılacak uçuştan görülecek zararın önüne geçmek. Örneğin uçağın kapasitesi 15o kişi olmasına rağmen 160 bilet satılır.

Yolcuların Hakları Neler?

1 Ocak 2012 tarihinde yürürlüğe giren “Havayolu İle Seyahat Eden Yolcuların Haklarına Dair Yönetmelikte amaç “havayolu ile seyahat eden yolcuların sahip olduğu haklar ve bu hakların geçerli olduğu durumlar ile yolcuların uçağa kabul edilmediği, uçuşlarının iptal edildiği ve uçuşlarının ertelendiği durumlardaki asgari haklarını belirlemek ve düzenlemek” olarak 1. maddede belirtilmiş. Hemen belirtelim ki buradaki uçağa kabul edilmeme sağlık, emniyet, güvenlik, uygun olmayan seyahat belgeleri gibi sebeplerle uçuşa kabul edilmemeleri için makul gerekçelerin bulunduğu durumlar hariç olmak üzere geçerli rezervasyon olmasına rağmen kabul edilmemeyi içerir.

Yolcuların iradeleri dışında uçuşa kabul edilmemeleri durumunda; Tazminat Hakkı, bilet ücreti iadesi veya güzergâh değişikliği hakkı, ayrıca ikram, haberleşme, konaklama ve ulaşım isteme hakkı vardır. 2-3 saat arası gecikmelerde, makul ölçüde sıcak ve soğuk içecekler, 3-5 saat arası gecikmelerde, sıcak ve soğuk içecekler ile günün zamanına göre kahvaltı veya yemek, 5 saat ve üzeri gecikmelerde, sıcak ve soğuk içecekler ile günün zamanına göre kahvaltı veya yemek, ilave sıcak ve soğuk içecekler ile ilave hafif ara yemeği; bir veya daha fazla gece konaklama gerektiğinde, otelde veya uygun bir konaklama tesisinde konaklama. Havaalanı ve konaklama yeri arasındaki ulaşım, süre kısıtlaması olmaksızın iki telefon görüşmesi, faks mesajı veya e-posta hizmeti.

Havayolunun Yükümlülükleri Nelerdir?

Tüm yolcular geldi ve fazla koltuk satıldığı için sorun yaşanacaksa havayolu firması öncelikle gönüllü olarak bazı yolculara alternatif uçuş teklif eder, yolcu bunu kabul edebileceği gibi etmeyip tazminat talebinde de bulunabilir; gönüllü vazgeçen yolcu tazminat talep edemez. Ayrıca olağanüstü haller(meteoroloji, doğal afet, politik gerekler) nedeniyle gerçekleşmeyen uçuşlarda tazminat talebi olamaz. İlgili yönetmeliğe göre yolcuyu uçuşa kabul etmeyen veya bir uçuşu iptal eden hava taşıma işletmesi bu durumdan etkilenen her yolcuya yönetmelikte belirlenen tazminat ve yardım kurallarını belirleyen yazılı bir bildirim sunmakla yükümlüdür.

Yönerge kurallarına göre yolcu isterse bir sonraki sefere transfer edilir, özel yolcu salonlarında ağırlanır. Bir gün sonra uçmayı kabul ederse otelde konaklatılır, ücretsiz bilet ve seyahat çekleri verilir. İç hatlar için 100 Avro karşılığı, dış hat uçuşlarında ise, planlanan son varış noktası hedef alınarak mesafeye göre 200 Avrodan 600 Avroya kadar olan miktarı Türk Lirası cinsinden ödemek zorundadır. Bahsi geçen tazminatlar ödül biletleriyle (millerle) uçan yolcular için de geçerlidir.

ÖNEMLİ UYARI: Bu makale, Av. Metin Polat tarafından www.metinpolat.av.tr için kaleme alınmıştır. Kaynak gösterilse dahi makalenin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan makalenin bir bölümü, aktif link verilerek kullanılabilir. Yazarı ve kaynağı gösterilmeden kısmen ya da tamamen yayınlanması şahsi haklara ve fikri haklara aykırılık teşkil eder. Aykırı hareket edenler hakkında işlem başlatılır. Devamı...