Markanın Aynısı veya Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzerinin Alan Adı Olarak Kullanılması
556 Sayılı KHK.’nın 7.maddesinde Marka Tescilinde Mutlak Red Nedenleri düzenlenmektedir. Madde ile “aynı veya aynı türdeki mal veya hizmetle ilgili olarak tescil edilmiş veya daha önce tescil için başvurusu yapılmış bir marka ile aynı veya ayırt edilemeyecek derecede benzer olan markaların” tescilinin talep edilmesi halinde bu talebin reddedileceği hükme bağlanmıştır. Yine anılan KHK.’nın Marka Tescilinde Red İçin Nispi Nedenler başlıklı 8.maddesinde; (a) “Tescil için başvurusu yapılan marka, tescil ‘edilmiş veya tescil için daha önce başvurusu yapılmış bir marka ile aynı ise aynı mal veya hizmetleri kapsıyorsa” ve (b) “Tescil için başvurusu yapılan marka, tescil edilmiş veya tescil için daha önce başvurusu yapılmış bir marka ile aynı veya benzer ise ve tescil edilmiş veya tescil için başvurusu yapilmiş bir markanın kapsadığı mal veya hizmetlerle aynı veya benzer ise, tescil edilmiş veya tescil için başvurusu yapılmış markanın halk tarafından karıştırılma ihtimali varsa ve bu karıştırılma ihtimali tescil edilmiş veya tescil için başvurusu yapılmış bir marka ile ilişkili olduğu ihtimalini de kapsıyorsa” bu marka başvurusunun reddedileceği hüküm altına alınmıştır.
556 Sayılı KHK.’da yer alan bu düzenlemeler ile markanın aynısının yahut ayırt edilemeyecek derecede benzerinin, marka olarak tescilinin talep edilmesi halinde, bu talebin reddedileceği hükme bağlanmıştır. Burada dikkat edilmesi gereken husus, markanın aynı veya benzer mal veya hizmetler in tescilinin talep edilmesi halinde, bu başvurunun reddedileceğidir.
Nitekim bir internet sitesine ulaşabilmek için kullanılan alan adının tescilli bir marka ile aynı veya benzer mal ve hizmetler için kullanılıyor olması gerekmektedir. Bu taktirde tüketiciler nezdinde karıştırılma tehlikesi ile karşılaşılacaktı ki, bu durum 556 Sayılı KHK anlamında marka hakkına tecavüz olarak değerlendirilmektedir. Ancak farklı mal veya hizmetler için tescilli bir marka ile aynı veya benzer bir alan adının kullanımının, hukuka aykırı olduğundan söz etmek mümkün değildir. Burada tanınmış markalar için farklı bir değerlendirme yapmak mümkündür. Nitekim tanınmış markalar için daha önce verdiğimiz bilgiler ışığında, sadece ilgili olan çevrenin değil çok daha geniş kitlelerin bildiği ve bu bilinirlik sayesinde tüketicilerin markaya güvendiği hususları göz önünde bulundurularak, tanınmış bir markanın farklı mal veya hizmetler için dahi alan adı olarak kullanılması halinde, tüketiciler nezdinde karıştırılma ihtimalinin yüksek olduğu, bu sayede tanınmış markayı alan adı olarak kullanan kişi/kişilerin haksız bir menfaat elde edeceği söylenebilir.