Sanığın Kendisine Görevi Gereği Verilen Kullanıcı Kodu Ve Şifre İle Sorgulama Yapması Verileri Hukuka Aykırı Olarak Verme Veya Ele Geçirme Suçunu Oluşturmaz

Temyiz dilekçesi hangi mahkemeye verilmelidir?

Temyiz dilekçesi hangi mahkemeye verilmelidir?

6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nun 365. mad­desi uyarınca temyiz dilekçesi,

  1. Kararı veren Bölge Adliye Mahkemesi hukuk dairesine,
  2. Yargıtay’ın bozması üzerine hüküm veren ilk derece mahkemesine,
  3. Temyiz edenin bulunduğu yer Bölge Adliye Mahke­mesi hukuk dairesine,
  4. İlk derece mahkemesine verilebilir.

Temyiz dilekçesi, kararı veren mahkemeden başka bir mahkemeye verilmişse taşra temyiz defterine kaydolunur ve durum derhâl kararı temyiz edilen mahkemeye bildirilir. Temyiz edene ücretsiz bir alındı belgesi verilir.

Hukuk Muhakemeleri Kanunu Yönetmeliği’nin 48/1 maddesinde ifade edildiği üzere, temyiz başvuru dilekçesi ön büro veya yazı işlerinde görevli personele teslim edilir. Ancak, her iki durumda da “Hâkim Havalesi” bulunması zorunludur. Diğer taraftan, elektronik ortamda yapılacak başvurularda ise, evrakın kendisine havale edildiği ilgili personel tarafmdan Hâkim onayına sunulması gereklidir. Bu halde, evrak dosyanın tarafınca sisteme kaydedilecektir. Sis­temde kaydı bulunmayan bir dilekçenin temyiz başvuru di­lekçesi olarak kabulü mümkün değildir.

Öncelikli olarak, temyiz başvuru dilekçesi hangi mahke­meye verilmişse, o mahkemece dilekçe, Bölge Adliye Mah­kemesi Başvuru Defteri’ne (Kararı veren mahkemeden başka bir mahkemeye verilmişse, Taşra İstinaf ve Temyiz Başvuru Defteri) kaydedilir. Ancak burada bir hususa dikkat edilmesi gerekir. Bu husus, Hukuk Muhakemeleri Kanunu Yönetmeliği’nin 48/2 maddesinde ifade edilmiştir. Buna göre, temyiz başvuru dilekçesi, başvuru harca tabi değilse hemen, harca tabi ise, harç ödendikten sonra deftere kaydedilmelidir. Aksi takdirde, harç ödenmeden dilekçenin kaydı yapılmış olacak­tır ki, bu husus, aşağıda başvuru tarihinin belirlenmesine yönelik yasal düzenlemeyle çelişmiş olacaktır.

Kayıt sonrasmda, başvuruyu alan mahkemece, başvurana bir alındı belgesi düzenlenerek verilmelidir. Ancak, bu belge herhangi bir ücret ya da harca tabi tutulmamalıdır. (6100 sy. HMK m. 343/1) Alındı belgesi, yönetmeliğin 48/3 maddesi gereğince, kanun yolu dilekçesinin sisteme kaydedilmesi üzerine verilen belgedir. Alındı belgesinde, mahkemenin adı, dosyanın esas ve karar numarası, karar tarihi, tarafların ve varsa müdahillerin ad ve soyadları, davanm konusu, baş­vurulan kanun yolu ve mercii, başvuru tarih ve saati yer alır.

Kararı veren mahkemeden başka bir mahkemeye verilmiş olan temyiz başvuru dilekçesi, bu mahkemece “Taşra Tem­yiz Başvuru Defteri”ne kaydedildikten sonra kararı veren mahkemeye tüm suretleriyle birlikte gönderilecek ve bu du­rum derhâl mahkemesine bildirilecektir. (6100 sy. HMK m. 343/2) Burada, kural olarak, dilekçenin tüm ekleriyle birlikte UYAP üzerinden gönderilmesi zorunludur. (Yönetmelik m. 48/5) Dilekçenin tüm ekleriyle birlikte UYAP üzerinden gönderilmesi halinde, mahkemesine ayrıca bildirimde bulu­nulması gerekmez.

Bununla birlikte, yönetmeliğin 48/6 maddesi uyarınca, herhangi bir nedenle (UYAP sisteminin çalışmaması, inter­net bağlantısında sorun olması vs.) elektronik ortamda işlem yapılamaması halinde, durum bir tutanakla tespit edilerek, kayıt işlemi fiziki ortamda yapılır. Elektronik sistem açıldı­ğında fizikî ortamda yapılan işlemler gecikmeksizin elektro­nik ortama aktarılır. Burada, düzenlenen tutanağın da elekt­ronik ortama aktarılması, ileride doğabilecek uyuşmazlıkla­rın önüne geçilmesi noktasında kolaylık sağlayacaktır.