TCK m 223 Ulaşım Araçlarının Kaçırılması Veya Alıkonulması Suçu ve Cezası
MADDE 223.- (1) Cebir veya tehdit kullanarak ya da hukuka aykırı başka bir davranışla kara ulaşım aracının hareket etmesini engelleyen, bu aracı hareket halinde iken durduran veya gitmekte olduğu yerden başka yere götüren kişi, bir yıldan üç yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.
- Suçun konusunun deniz veya demiryolu ulaşım aracı olması halinde, iki yıldan beş yıla kadar hapis cezasına hükmolunur.
- Cebir veya tehdit kullanarak ya da hukuka aykırı başka bir davranışla hava ulaşım aracının hareket etmesini engelleyen veya bu aracı gitmekte olduğu yerden başka yere götüren kişi, beş yıldan on yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.
- Bu suçların işlenmesi sırasında kişilerin hürriyetinin tahdit edilmesi dolayısıyla ayrıca cezaya hükmolunur.
- Bu suçların işlenmesi sırasında kasten yaralama suçunun neticesi sebebiyle ağırlaşmış hallerinin gerçekleşmesi durumunda, ayrıca kasten yaralama suçuna ilişkin hükümler uygulanır.
YTCK’nun 223.maddesinde ulaşım araçlarının kaçırılması veya alıkonulması eylemleri suç olarak tanımlanmıştır. Bu hüküm, ETCK’nun 384.maddesi-nin karşılığını oluşturmakta ve aralarında bazı önemli farklılıklar bulunmakta-dır.
Yeni düzenlemede eskisinden farklı olarak; ulaşım aracının halkın yararlanmasına sunulmuş bir araç olması ve fail sayısının fazlalığı ağırlatıcı bir neden sayılmamış, ulaşım aracını kaçırma veya alıkoyma fiillerinin teşebbüs aşamasında kalması durumunda dahi tamamlanmış suç olarak kabul eden eski sistem terkedilmiş, eski madde metninde mevcut olmayan demiryolu ulaşım araçları da suçun konusuna dahil edilmiş, uçak yerine “hava ulaşım aracı” tabiri ve seçimlik davranışlardan “hile”ye yer verilmemiş, buna karşılık hileyi de kapsayacak şekilde geniş anlamı bulunan “hukuka aykırı başka bir davranış terimi” kullanılmış ve bu suçların işlenmesi sırasında kişilerin hürriyetinin tahdit edilmesi veya kasten yaralama suçunun neticesi sebebiyle ağırlaşmış hallerinin gerçekleşmesi halinde ayrıca bu suçlardan dolayı da cezaya hükmolunacağına ilişkin özel bir içtima hükmüne yer verilmiştir.
Suçla Korunan Hukuksal Değer
Ulaşım araçlarının kaçırılması veya alıkonulması eylemlerinin suç olarak tanımlanması ile korunmak istenen hukuksal yarar, yalnızca bu araçlarda bunan yolcu veya görevlilerin hayatları, beden bütünlükleri ve özgürlüklerinin korunması olmayıp, bu araçlardan yararlanma olasılığı bulunan belirsiz halk kesiminin yani toplumun bireylerinin genel yaşama ve özgürlük haklarının korunmasıdır.
Suçun Konusu
Maddede tanımlanan suçların maddi konusunu; kara, deniz, demiryolu ve hava ulaşım araçları oluşturmaktadır. Bu ulaşım araçlarının yük veya yolcu taşımasına veya halkın yararlanmasına tahsis edilmiş olup olmaması bakımından bir ayrım gözetilmemiştir.
Suçun Faili
Suçun faili, herhangi bir kimse olabilir. ETCK’nun 384.maddesinden farklı olarak fail sayısının fazlalığı ağırlatıcı neden sayılmamıştır.
Suçun Konusunun Kara Ulaşım Aracı Olması
223.maddenin 1.fıkrasında tanımlanan suçun maddi unsurunu oluşturan seçimlik hareketler; cebir veya tehdit kullanarak yada hukuka aykırı başka bir davranışla kara ulaşım aracının hareket etmesinin engellenmesi; bu aracın hareket halinde iken durdurulması veya gitmekte olduğu yerden başka yere götürülmesidir. Kara ulaşım aracının özel kişilere veya kamuya ait olması yada halkın kullanımına tahsis edilmesinin suça etkisi yoktur.
Kara ulaşım aracının kara yollarında çalışan herhangi bir ulaşım aracı olması suçun oluşması için yeterli olup bu aracın cinsi önem taşımaz. Bu aracın insan veya hayvan gücüyle yada buhar, akaryakıt veya elektrik yahut nükleer enerji ile çalışması mümkündür. Buna göre, fayton, at arabası, patpat, bisiklet, tahtırevan, teleferik, asansör gibi araçlar da “kara ulaşım aracı” sayılır ve suçun konusunu oluşturabilirler.
Suçun maddi unsurunu oluşturan seçimlik hareketlerin aracı olarak cebir veya tehdit yada hukuka aykırı bir davranıştan herhangi birinin icrası yeteriidir. Asılsız bomba ihbarı yapılması, failin kendisine görevli süsü vermesi gibi hile ve benzeri davranışlar bu suç bakımından “hukuka aykırı bir davranış” sayılır. Cebrin, fiziksel olarak kara ulaşım aracına veya aracı sevk ve idare eden kimseye karşı yöneltilmesi mümkündür. Önemli olan, anılan seçimlik davranışlarla kara ulaşım aracının hareket etmesinin engellenmesi, bu aracın hareket halinde iken durdurulması veya gitmekte olduğu yerden başka yere götürülmesidir.
Suçun Konusunun Deniz veya Demiryolu Ulaşım Aracı Olması
223.maddenin ikinci fıkrasındaki suçu oluşturan hareketler, birinci fıkrada tanımlanan ve yukarıda açıklanan suçun maddi unsuru kapsamındaki hareketlerden ibarettir. İkinci fıkradaki suçun konusu deniz veya demiryolu ulaşım araçlarıdır. Diğer bir anlatımla; cebir veya tehdit kullanarak ya da hukuka aykırı başka bir davranışla deniz veya demiryolu ulaşım aracının hareket etmesinin engellenmesi, bu aracın hareket halinde iken durdurulması veya gitmekte olduğu yerden başka yere götürülmesi ayrı bir suç olarak tanımlanmıştır.
“Deniz ulaşım araçları” kavramına, deniz, göl veya nehirlerde suyun üstünde veya altında, insan gücüyle veya buhar, akaryakıt, elektrik yada atom enerjisiyle yahut başka bir araç tarafından çekilmek veya itilmek suretiyle hareket eden insan veya eşya naklinde kullanılan her tür araç dahildir. 223/2.fıkradaki suç, seçimlik hareketlerden (cebir veya tehdit kullanılması yada hukuka aykırı herhangi bir davranıştan) birinin icrasıyla oluşur. Deniz veya demiryolu ulaşım araçlarının yük veya yolcu taşımaya tahsis edilmiş olması suçun oluşumunu etkilemez.
Suçun Konusunun Hava Ulaşım Aracı Olması
223.maddenin 3.fıkrasında tanımlanan suçun maddi unsuru, cebir veya tehdit kullanılarak yada hukuka aykırı başka bir davranışla hava ulaşım aracının hareket etmesinin engellenmesi veya bu aracın gitmekte olduğu yerden başka bir yere götürülmesidir. Bu seçimlik hareketlerden birinin gerçekleşmesi ile suç oluşur.
Uçaktan daha geniş bir kavram olan “hava ulaşım araçları” kavramı, motor, insan veya rüzgar ile hareket eden yada uzaktan elektromanyetik dalgalarla kontrol edilebilen insan veya eşya taşımaya özgülenmiş uçma özelliğine sahip araçları kapsamaktadır. Nitekim, 2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanunu’nun 3.maddesinde “hava aracı” teriminin “havalanabilen ve havada seyredebilme kabiliyetine sahip her türlü aracı” ifade ettiği belirtilmiştir.
Suçun Manevi Unsuru
223.maddede tanımlanan suçların manevi unsuru “kast” olup, failin saikinin önemi yoktur. Bu suçların taksirle işlenmesi mümkün değildir.
Hukuka Aykırılık Unsuru
“Kanunun hükmü veya amirin emri” (YTCK 24.md.) söz konusu ise, ulaşım aracının hareket etmesinin engellenmesi, hareket halinde iken durdurulması veya gitmekte olduğu yerden başka bir yere götürülmesi fiilleri hukuka uygun sayılır. Örneğin 2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanununun /.maddesinde öngörülen “uçuş yasakları ve sınırlamaları”, 94.maddesinde belirtilen “inme mecburiyeti” veya 93.maddesinde belirtilen uçuş sırasındaki yasaklara aykırı davranış hallerinde hava aracının uçuşunun yasaklanması veya uçuş sırasında yetkili makamlardan vaki olacak talimat karşısında hava aracının bildirilecek havaalanına inme zorunluluğu söz konusu olduğundan görevlilerin bu fiilleri 223.maddenin 3.fıkrasındaki suçu oluşturmaz.
Uygulamada genelde ve temelde uçak ve gemi kaçırma eylemlerinin siyasal nedenlere dayandığı ve bu nedenlerden hareketle bir ülkeden diğerine kaçmak isteyenlerle siyasal amaçlı çıkarları olanların uçağı veya gemiyi bir araç olarak kullandıkları görülmektedir.
Meşru savunma ve zorunluluk halini içeren YTCK’nun 25.maddesi hükmünün yasal ölçülerde ve fakat kişisel düşünce ve değerlendirmelerin ötesinde bir hukuk kavramı olduğu, gerek doktrinde ve gerekse uygulamada tartışmaya imkan vermeyecek biçimde açıklık kazanmıştır. Bu nedenle, bir ülkeden diğerine kaçmak isteyenlerle siyasal amaçlı çıkarları olan sanıkların ülkelerine yönelik kişisel değerlendirmelerin “zorunluluk hali” içinde bulundukları biçimde kabulüne imkan yoktur ve dayanakları bu gerekçelerle işledikleri ulaşım araçlarını kaçırma veya alıkoyma eylemlerinde hukuka uygunluk nedenlerinin varlığından söz edilemez.
Suça Etki Eden Nedenler
223.maddede tanımlanan suçlara özgü cezada indirim yapılmasını veya cezanın artırılmasını gerektiren özel bir hükme yer verilmemiştir.
Suçun Özel Görünüş Biçimleri
maddede tanımlanan suçlara teşebbüs mümkündür ve bu suçlara iştirakin her hali (müşterek fail, azmettiren ve yardım eden) söz konusu olabilir. Bu durumlarda TCK.nun genel hükümleri uygulanacaktır.
maddenin 4. ve 5.fıkralarında özel bir içtima hükmüne yer verilmiştir. Buna göre, maddenin bir, iki ve üçüncü fıkralarında tanımlanan suçların işlenmesi sırasında kişilerin hürriyetinin tahdit edilmesi veya kasten yaralama suçunun neticesi itibariyle ağırlaşmış hallerinin gerçekleşmesi durumunda ayrıca bu suçlardan dolayı da cezaya hükmolunacaktır. Eğer, kasten yaralama fiili bu suçun basit veya temel şeklini (TCK 86/1-2.f.) aşmıyorsa, bu fiilin 223.mad-denin bir, iki ve üçüncü fıkralarında tanımlanan suçların işlenmesi sırasında gerçekleşmesi koşuluyla faile ayrıca ceza verilmeyecektir. Ulaşım araçlarına zarar verilmesi, YTCK’nun 152.maddesinde mala zarar vermenin nitelikli hali olarak tanımlandığından bu suçtan dolayı da bağımsız olarak ceza tayin edilecektir.
Kovuşturma
Maddede tanımlanan suçlardan dolayı soruşturma ve kovuşturma resen yapılır.
Deniz, demiryolu veya havayolu ulaşım araçlarının kaçırılması veya alıkonulması (223/2-3.fıkra) yada bu araçlara karşı işlenen zarar verme (152.md.) suçlarının vatandaş veya yabancı tarafından yabancı ülkede işlenmesi halinde, Türk Kanunları uygulanır (YTCK. 13/lmd.)
Görevli Mahkeme
Maddenin bir, iki ve üçüncü fıkralarında tanımlanan suçlardan dolayı açılacak davalara bakma görevi, 5235 sayılı Kanunun 11.maddesi uyarıca asliye ceza mahkemelerine aittir.
Suçun Yaptırımı
Ulaşım araçlarının ulaştırılmasında yararlananların güvenliklerini tehlikeye sokan 223.maddede tanımlanan suçların yaptırımları kaçırılan veya alıkonulan ulaşım aracının niteliğine ve tehlikenin ağırlığına göre farklı bir şekilde belirlenmiştir. Suçun konusu kara ulaşım aracı ise bir yıldan üç yıla kadar hapis (223/1.fıkra), deniz veya demiryolu ulaşım aracı ise iki yıldan beş yıla kadar hapis (223/2.fıkra), hava ulaşım aracı ise beş yıldan on yıla kadar hapis cezası öngörülmüştür. Hakim, bu fiillerin işleniş şekli, mahiyeti ve sebebiyet verdikleri tehlikeyi gözönünde tutarak belirtilen alt ve üst sınırlar arasında temel cezayı belirleyecektir.
Dava Zamanaşımı
Maddenin bir ve ikinci fıkralarında tanımlanan suçlarda dava zamanaşımı süresi 66/1-e bendi uyarınca sekiz yıl, maddenin üçüncü fıkrasında tanımlanan suç bakımından ise 6/1-de bendi uyarınca onbeş yıldır. Fiili işlediği sırada 12-18 yaş grubunda bulunanlar bakımından 66.maddenin 2.fıkrasındaki oranlardaki sürelerin geçmesiyle kamu davası düşer. Dava zamanaşımının hesabında 67.maddede gösterilen dava zamanaşımının durması veya kesilmesi halleri de gözetilmelidir.